🔰 خبرگزاری تسنیم در گفتوگو با حجتالاسلام دکتر احمد آقارفیعی، یکی از پزشکان و تحصیلکردههای دانشگاهی که با علوم اسلامی و طب رضوی(ع) هم آشنایی دارد و تحصیلکرده حوزههای علمیه است، به بررسی مواضع و رویکردهای علم پزشکی نوین با علوم طب اسلامی پرداخته است.
🔰 آن طور که این پزشک آشنا با طب اسلامی توضیح میدهد، شاید نتوان بین دو علم پزشکی اسلامی که برگرفته از آموزههای دین اسلام است و با داروهای گیاهی و روشهای طبیعی از بیماریها پیشگیری یا درمان میکند و پزشکی نوین که با تکنولوژی و داروهایی که اگرچه شیمیایی هستند، اما از دل طبیعت به دست آمدهاند، انتخاب کرد، با این حال، سالهاست که پزشکی نوین کنار طب اسلامی قرار گرفته است و با هم به درمان بیماریها کمک میکنند.
🔰 بسیاری از بیماریها از طریق استفاده از داروهای گیاهی و با روشهای طب اسلامی قابل پیشگیری هستند و از طرف دیگر، پزشکی با دستگاهها و شیوههای پیشرفته و مدرن هم برای درمان تعداد زیادی از بیماریها قابل استفاده است، به این ترتیب است که میتوان بِروز بودن آموزههای اسلام و ائمه اطهار علیهم السلام در زمینه علم پزشکی را متوجه شد.
❇️ پیروان علوم نوین و سنتی
🔰 امروزه گروهی از مردم علم را دارای اساس و بنیاد مشخص میدانند و بیماریها را با علوم پزشکی نوین درمانپذیر میخوانند اما عدهای هم به پزشکی اسلامی متمسک میشوند، این دوگانگی را چگونه میتوان جواب داد؟
🔰 این نوع دوگانگی در همه کشورها وجود دارد و این طور نیست که فقط مردم کشور ما که اکثر آنها مسلمان و شیعه هستند، با آن مواجه باشند. هرچند وقتی به آمارها و استقبال عمومی مردم از انواع درمانها رجوع کنید این مطلب مشخص میشود که گروهی از افراد و بهویژه مردمی که در کشورهای غربی و با پیشرفتهای علمی و تکنولوژی زندگی میکنند، عمدتاً به این عقیده رسیدند که علم اصالت محض دارد و به همین دلیل تابع بیقیدوشرط علم شدهاند.
🔰 با وجود این، میان آنها مانند همیشه تاریخ، عدهای هستند که دین را بهجای علم دارای اصالت میدانستند و به همین دلیل سعادت را در پیروی از دین میدانستند، پس دقت شود که این موضوع فقط به مسلمانها و یا شیعیان خاص اختصاص ندارد بلکه در قرون وسطی هم گروهی بودند که از این عقیده پیروی میکردند.
❇️ دین به مسائل پزشکی هم پاسخ میدهد
🔰 اشاره کردید که گروهی سعادت را در دین و گروهی در علم میدانند، چطور شد که دامنه این سعادت بهسوی مسائل پزشکی و بهداشتی کشیده شد؟
🔰 کسانی که از دین کامل و جامع بهرهمند هستند، رویکرد دنیایی و معنوی به زندگی دارند. این تصور غلطی است که گمان کنیم مردم مؤمن فقط آخرت را نگاه میکنند و نسبت به زندگی دنیا بیتوجه هستند.
🔰 وقتی آموزههای ائمه معصوم علیهم السلام را بخوانیم، این مورد مشخص میشود که آن بزرگان نوعی برنامه زندگی را ارائه میدهند که انسان هم در دنیا زندگی سالم و پرباری داشته باشد و هم در آخرت در آسایش و آرامش باشد.
🔰 بر همین اساس است که دین اسلام کنار دستوراتی که برای آخرت داده است، آموزهها و برنامههایی هم برای زندگی دنیای ما دارد.
🔰 نکتههای بهداشتی و پزشکی که در حدیثهای عنوانشده از سوی پیغمبر اسلام صلّی اللّه علیه و آله و اهلبیت علیهم السلام میخوانیم، نشاندهنده این نکته است که ایشان بهعنوان فرستادههای خدای متعال به سلامت روح و جسم انسان و زندگی سالم او در دنیا هم توجه داشتهاند، چون به هر حال دین اسلام بر فطرت انسان منطبق است و طبیعی است که برای همه نیازهای او از جمله نیازهای بهداشتی و پزشکی او هم جواب و برنامه دارد.
⁉️ با وجود این، آیا میشود علم و دین را از هم جدا کرد؟
🔰 جواب این سؤال را باید در آموزههای اصیل اسلامی پیدا کنیم. کاملترین این رویکرد نسبت به دین، در دین مقدس اسلام و مذهب تشیع وجود دارد که علم و دین را دو بال برای پرواز در آسمان سعادت میداند تا انسان را به کمال مطلق برساند و در عین حال پرداختن به هر یک بدون توجه به دیگری را، آفتی برای سعادت و نیکبختی انسان، به حساب میآورد.