ن کرد: اینکه بعضی‌ها می‌گویند که در عرف بعد از دمیده شدن روح، سقط‌جنین حرام است توهم باطلی است. در اسلام از ابتدای مراحل تولد، سقط‌جنین مطلقاً حرام است. 🔵 در شرایطی که شریعت سقط‌جنین را مجاز می‌شمارد مانند عسر و حرج، اضطرار و حفظ سلامتی مادر، فقها در بروز عناوین ثانویه بین دمیده شدن روح و بعد از آن تفصیل می‌دهند والا در حکم اولیه اسلام سقط‌جنین حرام است. 🔵 نویسنده هفت جلد کتاب مجموعه مسائل مستحدثه پزشکی گفت: از نظر حکم تکلیفی سقط جنین در اسلام حرام است و جنین از همان مراحل ابتدایی تا آخر حرمت دارد. در کنار این حکم تکلیفی، اسلام حکم وضعی را پیش‌بینی کرده است که همان مجازات برای عملیات سقط‌جنین است. 🔵 در مباحث فقهی و حقوقی می‌گویند که جعل مجازات خودش کاشف از جرم بودن عمل است، لذا در اسلام و در روایات متعدد برای تک‌تک مراحل سقط‌جنین دیه تعیین شده است که اگر کسی جنینی را در مرحله نطفه سقط کند مجازاتش ۲۰‌مثقال طلا‌ست و در مراحل بعدی افزایش می‌یابد. 🔵 وی تصریح کرد: برای تک‌تک مراحل دیه تعیین شده است و روایات متعددی در زمینه جعل دیه داریم و از همین جعل دیه می‌توانیم پی ببریم که سقط‌جنین در همه مراحل حرام است و در شریعت اجازه داده نشده است. 🔵 حجت‌الاسلام مرتضوی گفت: اسلام برای قتل نفس سه مجازات کفاره، قصاص و دیه قرار داده است. فقها این سه مجازات را در رابطه با سقط‌جنین بحث کرده‌اند که کدام مجازات را شامل می‌شود. 🔵 البته قصاص را منتفی می‌دانند و کسی که جنینی را می‌کشد قصاص نمی‌شود و روایات خودش را دارد. اما کفاره و دیه را اکثر فقها در رابطه با سقط‌جنین حکم کرده‌اند. بعد از ولوج روح اگر جنین سقط شود، کفاره هم دارد. 🔵 وی بیان کرد: در بیانیه‌ای از سازمان بهداشت جهانی موارد مجاز سقط‌جنین اشاره شده است. برای مثال مطرح شده است که برای حفظ جان مادر، حفظ سلامت جسمانی مادر، حفظ سلامت روانی مادر، وضعیت جنین‌های ناشی از تجاوز به عنف و زنا، ناقص بودن جنین، دلایل اقتصادی و اجتماعی و خواست مادر، سقط جنین مجاز است. 🔵 اما از نظر دینی و اسلامی حکم اولیه سقط‌جنین جایز نیست مگر در مواردی که عنوان ثانویه‌ای اتفاق بیفتد آن‌هم قبل از ولوج روح و قبل از چهارماهگی جنین؛ به این دلیل که اسلام دینی است که موارد تزاحم را در‌نظر می‌گیرد و اهم و مهم در اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد. 🔵 استاد حوزه گفت: اگر قبل از چهارماهگی عوامل ثانویه‌ای مانند اضطرار، حفظ جان مادر، سلامتی مادر یا عسر و حرج شدید در زندگی باشد سقط‌جنین مجاز شمرده شده است، ولی ملاک‌هایی که برای جواز شمرده شده است واقعاً باید احراز شود. 🔵 وی بیان کرد: پس یک بعد فتاوای فقها این است که تشخیص باید قطعی باشد و بعد دوم این است که خود زوجین باید این را احراز کنند که عسر و حرج شدید وجود دارد یا خیر. 🔵 فقها می‌گویند که این دو‌نکته باید رعایت شود یعنی اینکه با استفاده از آزمایش‌های پزشکی تشخیص قطعی داده شود که جنین معلول متولد می‌شود و همچنین زندگی با یک معلول برای پدر و مادر عسر و حرج شدید ایجاد می‌کند که نکته بسیار‌مهمی است. 🔵 حجت‌الاسلام مرتضوی گفت: تنها به این دلیل که جنین ناهنجاری داشته باشد مجوز سقط‌جنین نیست. 🔵 امام‌خمینی(ره) نیز فرموده‌اند که مجرد ناقص‌الخلقه بودن جنین و مشکلات آن مجوز شرعی برای سقط‌جنین حتی قبل از ولوج روح به حساب می‌آید و باقی مراجع معاصر نیز چنین فتوایی را دارند. معلولیت هم جزئی از زندگی و جزئی از ابتلائات است که در زندگی داریم و از آزمایشات الهی است. 🔵 اگر زندگی با فرزند معلول برای پدر و مادر عسر و حرج شدید داشته باشد قبل از ولوج روح اجازه سقط جنین هست منتها شرایط احراز این فتوا بسیار مشکل است. 🔵 وی افزود: در قانون مجازات برای سقط جنین مجازات‌هایی پیش‌بینی شده است. علاوه بر دیه‌ای که در مراحل مختلف جنین در‌‌نظر گرفته شده است در قانون حبس و تعدیل نیز وجود دارد. 🔵 البته این هم از قانون‌هایی است که اجرا نمی‌شود. اگر این قانون بازدارنده اجرا می‌شد خیلی از موارد سقط‌جنین کم می‌شد. 🔵 بعد از ولوج روح به هیچ وجه اجازه سقط‌جنین داده نمی‌شود و فقط برخی از فقها و مراجع در یک صورت که جان مادر در خطر باشد اجازه داده‌اند. ✍️ منبع: روزنامه راه مردم •┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•        🌐 ravazadeh.com ✅ کانال رسمی حکیم دکتر روازاده ➡️ t.me/ravazadeh 📸 lnstagram.com/dr.ravazadeh.ir ✴️ eitaa.com/ravazadeh 🆔 splus.ir/ravazadeh