ادامه [صفحه ۲] 🔸سید حسین شهرستانی سپس اظهار داشت: انیمیشن این امکان را می‌دهد که داستان به ریشه‌های اساطیری و آرکتایپ‌های جاودانه و جهانی برگردد. نقاط مشترک انسانی و عواطف غلیظ و احساسات ریشه‌دار و رنگ‌های خالص. انیمیشن به ما کمک می‌کند که به این نحو داستان‌گویی بازگردیم. یکی از مشکلات اصلی سینمای امروز ما این است که هیچ افقی را برای ما نشان نمی‌دهد. هنر یعنی خیال اما سینمای امروز ما همین زندگی خاکستری ما را نشان می‌دهد بلکه آن را سیاه می‌کند و حتی با آب ریختن بر روی این خاکستر کاری می‌کند که همان هم تمام شود و هیچ آتشی دیگر بلند نشود. 🔸حسین حبیب‌زاده سپس گفت: در بحث اسطوره باید به محیط جغرافیایی خیلی توجه کنیم. مثلاً سخت‌کوشی در فرهنگ ژاپن وجود دارد و این مسئله ریشه‌های اسطوره‌ای دارد. در فیلم‌های میازاکی شخصیت بد تقریباً وجود ندارد یا خیلی کم است. مثلاً همین پیرزنی که دزدی و غارت می‌کند بعداً تبدیل می‌شود به یک شخصیت مهربانی که به این‌ها کمک می‌کند. 🔸سید حسین شهرستانی در ادامه گفت: این انیمیشن از جهاتی با انیمیشن آواتار شباهت دارد. سینمای آمریکا با قابلیت‌هایی در سینما وارد می‌شود که تصویر را از تنگنای شهر بیرون می‌آورد. در نتیجه داستان به سمت روایت اسطوره‌ای سوق پیدا می‌کند. انیمیشن هم این قابلیت را دارد. هر فرهنگی می‌تواند زبان خودش را به زبان سینما ترجمه کند. این را در سینمای ژاپن می‌بینیم و سینمای ژاپن از این ‌جهت می‌تواند به سینمای ما کمک کند. اسطوره به نحوی بازگشت به زبان کودکی است و به تعبیر مولانا: پس زبان کودکی باید گشود. 🔸حمیدرضا کیانی سپس گفت: اوزو، میزوگوچی و کوروساوا و کوبایاشی در سنت‌هایی ایستاده‌اند و نسبتی که با انسان‌هایشان برقرار می‌کنند نسبت دوست داشتن است. یعنی انسان‌ها را دوست دارند با انسان‌ها نسبت درستی برقرار می‌کنند. میازاکی هم همین‌طور است. مثل کارگردان خانه پدری نیستند که با کل انسان‌ها دشمن است. سینمای ما نمی‌تواند ما را در نسبت با تاریخ‌مان تعریف کند. در سینمای دفاع مقدس تا حدودی توانستیم این کار را بکنیم. 🔸مجری برنامه در ادامه عنوان کرد: در هفته گذشته در بحث فیلم پلت‌فرم درباره بازنمایی زنان صحبت شد. درباره بازنمایی زن در آثار میازاکی و به خصوص در این اثر هم صحبت بفرمایید. 🔸سید حسین شهرستانی در پاسخ گفت: مسئله زن خیلی در این کار برجسته نیست. یک دختر معصوم وجود دارد و یک پسر قوی از او دفاع می‌کند. میان پیرزن و پیرمرد یک فضای زن‌سالاری وجود دارد و پیرزن حالت مردانه‌ای پیدا کرده که در انتها به محبت مادری باز می‌گردد. آن‌طور که درخت و ریشه و خاک و ... خالص هستند، زن و مرد و دختر و پسر هم خالص‌اند و هر چه جلوتر می‌رود خاص‌تر هم می‌شوند. 🌍 rcica.ir ♨️ @rcica