جنگ روایتها؛ از حادّواقعیت شدن تا ربایش افکارعمومی
▫️ردپای «حادواقعیت» را شاید بتوان در نظریات فلسفی ژان بودریار به عنوان یکی از نظریه پردازان پسامدرنیته یافت که سعی در بیان جابهجایی جایگاه حقیقت و مجاز یا واقعیت و غیرواقعیت داشته است. اساساً این مفهوم که از آن به عنوان فراواقعیت نیز یاد میشود به تشریح و توصیف مولفهها و نشانهایی میپردازد که واقعیتر از واقعیت به نظر میرسند و این یعنی تصاویر و روایتهای رسانهای ارائه شده به مردم، گونهای از واقعیتهای حادّ شده هستند که سبب میشوند مباحث بهگونهای دیگر و با ضریبی متفاوت در ذهن مخاطب رمزگشایی و فهم شوند.
▫️در عصر اینفودمیها و همهگیری اطلاعات، در میانهی نبرد رسانهای تمام عیار تلاشهای فراوانی برای ساخت کلان روایت ایران ناتوان و دارای مشکل با به خدمت گرفتن خردهروایتهای گوناگون رسانهای مورد اشاره، در راستای حرکت برای ساخت «حاد واقعیت» صورت گرفته است. مبنای اصلی نیز در ساخت روایتهای رسانهای در جنگ روایتها توسل به شایعات، اخبار جعلی، اطلاعات گمراهکننده و تعمیم جز به کل است تا جایی که یک خبر یا تصویر مبنای تفسیر و ترسیم کلیتی در کشور میشود.
▫️کرونا البته برخی نداشتههای ما مثل سیاستگذاری رسانهای برای مواقع بحران و همافزا نبودن رسانهها برای مقابله با جنگ رسانهای، جنگ روایتها و جنگ شناختی یادآوری کرد. یادآوری کرد که در جنگهای پیش روی جهان، برنده کسی است که بهترین روایتها را میسازد و میتواند معناسازی کند. ما دریافتیم برای موفقیت در جنگ روایتها باید بتوانیم روایتهایی بسازیم که مبتنی بر تجربه زیسته افراد بیشتری در جامعه هدف باشد؛ این رویکرد باعث غلبه و پیروزی روایت ما میشود. همچنین یادآوری کرد در ساختن یک روایت رسانهای موفق دو عنصر زمان و جذابیت دارای جایگاهی تعیین کننده هستند. نظامهای رسانهای موفقتر هستند که بتوانند به سرعت و بدون از دست دادن زمان، نخستین روایتها را برای افکار عمومی خود و جهان ساخته و آن را هنرمندانه و جذاب پردازش کرده و بازنشر دهند.
✍️ یادداشت مذکور به قلم معصومه نصیری در همایش بین المللی آوردگاه کرونا به عنوان یادداشت ممتاز تقدیر شد.
👉
mehrnews.com/xSdS5