📌جایگاه افکار عمومی در اسلام! 👈🏼افکار عمومی در حکم قانون است اگر... در اسلام برای افکار عمومی تا آنجا اهمیت قائل شده‌اند که حضرت علی در نامه خود به مالک اشتر آن را با وجود وحی و کلام معصومین، تنها راه (همیشگی) قضاوت در مورد عادلانه یا جائرانه بودن حاکمان و حکومتها میدانم و بالاتر از آن، این قضاوتهای جمع بندی شده را که مردم با نگاه به اثر کارهای یک حکومت انجام میدهند زبان الهی که از طریق بندگانش به سخن درآمده معرفی می‌فرمایند: إنّما يُستَدَلُّ عَلَى الصّالِحينَ بِما يُجري اللّه ُ لَهُم عَلى ألسُنِ عِبادِهِ امام على عليه السلام : صالحین از سخنانى شناخته شوند كه خداوند درباره آنان بر زبان بندگان خويش جارى مى سازد(نامه ۵٣ نهج‌البلاغه، دستور حکومتی امام علی به مالک اشتر والی مصر) لذا امام خمینی (ره) در پاسخ به خبرنگار تلویزیون فرانسه در ۳بهمن۵۷ فرمود به همین جایگاه اشاره میکنند: "برای تغییر رژیم، فشار افکار عمومی به معنی قانون است؛ ما به استناد همین قانون قدرت را دست می گیریم و حکومت را مستقر می کنیم/ فشار افکار عمومی، قانون است در آن وقت که در ایران رژیم سلطنتی بود، به خیال آنها سلطنت با نظر مردم به وجود آمده بود در حالیکه از اول چنین نبود. اکنون آرای عمومی، شاه را خلع کرده است. ما به استناد همان فشار افکار عمومی که قانون واقعا همان است باید قدرت را به دست بگیریم و حکومت را مستقر کنیم"(صحیفه امام ج۵ص۵۲۳) [کامل رااینجا بخوانید: https://farsi.rouhollah.ir/library/sahifeh-imam-khomeini/vol/5/page/523 ] البته این قضاوت افکار عمومی دو شرط باید داشته باشد ١.باید جمع بندی شده نظرات در مورد مجموع سیاستهای انجام شده و یا با نگاه به اثر سیاستهایی باشد که پیشتر انجام شده و باز می‌خواهد تکرار گردد(مثلا آزاد سازی قیمتها و قول اینکه تنها چهار کالا گران میشود) ٢.باید بطور مستقیم مشاهده گردد و نه تحت تاثیر رسانه‌ها و سلبریتی‌ها و موج‌سوارانی که عمدا می‌خواهند افکار عمومی را به استحمار بکشانند ✍🏼 ٢٧ اردیبهشت ١۴٠٢ ___________________ 📚@reza_afshar