▪️فناوری دینی (قسمت دوم) ▫️متاسفانه نسبت "اخلاق" و "تکنولوژی" کماکان در لایه"کاربردی" اون ساکن مونده همانند موشک های نقطه زن که نمونه ی از نسبت "کاربرد" اخلاق دینی با تکنولوژی امروز است . نگاه وارداتی به تکنولوژی یا ایجاد تکنولوژی مشابه ولی با کاربری اخلاق دینی از ضعیف ترین رویکرد به دوگانه دین و تکنولوژی است ▫️اینکه ارزشهای اسلامی هنوز وارد شناخت،مطلوبیت های و روش تولید تکنولوژی بومی_ دینی نشده است ▫️اصولا ما هنوز تصوری آخرالزمانی از "مطلوبیت های تکنولوژی دینی" نداریم؟ تکنولوژی در تمدن اسلامی دارای چه هیبتی و معنایی است؟ در فهم "مطلوبیت فناوری دینی" است که جهت حرکت علوم در تولید تکنولوژوی بومی_دینی سروسامان می گیرد. ▫️زمانی که توانستیم به تعریف مطلوب از تکنولوژی دینی برسیم آنگاه میتوانیم با الگو مطلوب به مطالعه گذشته دینی بپردازیم و شواهد و قرائن تعریف مطلوب از فناوری دینی را در گذشته بیرون و در تکامل آنها حرکت کنیم . برای نمونه با فهم ساختمان تکنولوژی میتوان به "مسجد" به عنوان یک "ابر تکنولوژی دینی" با موضوع ساماندهی اجتماعی رسید . ▫️اگر کارآمدی تکنولوزی تسهل گیری در نیل به اهداف است، هدف در دین، قرب حداکثری و دائمی علی الله است ، مسجد با تنظیم روابط ایمانی در جامعه اسلامی میتواند امر قرب را برای مسلیمن تسهیل کند . ▫️اما چرا ما نتوانسته ایم متناسب با زمانه و نیازهای به روز خود تکنولوژی بومی_دینی خود را احیاء و تولید کنیم . چرا نتوانستیم همان فناوری در گدشته خود را حیاء و توسعه دهیم ،در گام نخست بخاطرکم کاری در بسط آرمان شهر دینی و بعد خلاء روش های تولید تکنولوژی دینی . برای نمونه فناوری راهیان نور با موضوع فرهنگ یکی از تولیدات فناورانه برای تسهیل ارتباط نسل ها در حفظ هویت تاریخی است ما میتوانستیم این دست فناوری ها را با فهم روشی، توسعه و گسترش دهیم. ▫️ وقتی نسبت تکنولوژی مردم و ارزشها تغییر کنه، فرآیند تولید تکنولوژی هم تغییر و محصولات هیئت و معنای و کارایی متفاوتی با تکنولوژی امروز پیدا میکنه.. ✍️مختاررضائیان فرصت|مختاررضائیان|عضو شوید 👇 🆔@rezaeyan_mokhtar