🔻آیت الله محمدحسین ملک زاده در درس خارج فقه فضای مجازی مطرح کرد:
⬅️ نمی توان به نحو قضیه خارجیه حکم پیام رسانهای خارجی را به دست آورد، بلکه باید به عنوان قضیه حقیقیه به این قضایا نگاه کرد و بازگشت قضیه حقیقیه به قضیه شرطیه است؛ بر این اساس باید وصف افعالی که در شبکههای مجازی است احصا نمود.
🔻روشهایی که برای رسیدن به حکم فعالیت در فضای مجازی استفاده می شود عبارتند از؛
الف) قاعدة «حرمة التعرب بعد الهجرة»
⬅️ التعرب بعد الهجرة یعنی مهاجرت از سرزمینی که شخص در آن میتواند احکام اسلامی و معارف دینی را بیاموزد، واجبات شرعیه را انجام و محرمات را ترک کند به سرزمینی که نمیتواند مقداری یا همه احکام را انجام دهد یا بیاموزد.
⬅️ در احادیث فراوانی التعرب بعد الهجرة به عنوان یکی از کبائر هفتگانه بیان شده است. از این احادیث حرمت استخراج میشود.
⬅️ در مورد فضای مجازی نیز این قاعده جریان دارد و هر قسمت از فضای مجازی که باعث تعرب بعد از هجرت بشود، حرام است.
ب) حرمت حفظ کتب ضلال
⬅️ صاحب عروة در حاشیهای که بر مکاسب دارد میفرماید: «مقتضای ادلهای که در این باب وجود دارد از بین بردن تمام چیزهایی است که باعث گمراهی میشود و کتاب هیچ خصوصیت خاصی ندارد. در نتیجه هر شیء دیگری که شأنیت اضلال داشته باشد حفظ آن حرام است مثل مزار، مقبره، مدرسه و...»
⬅️ کتاب برای مثال است نه انحصار و این قاعده در مورد فضای مجازی نیز پاسخگوست.
----—————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فضای_مجازی
@Rohaniyat_Khomiyni_Shahr