اگر بخور بخور هدف بود زکات شرایط بهتری داشت خمس پول اندکیه که به دست ولی جامعه میرسه که به صلاحدید برای فقرای سادات که فامیلشن و سهمیه زکات ندارند و البته در امور دیگه مصرف بشه حکم خمس برای حیات و تنفس اقتصاد جامعه بسیار مفیده و باعث به گردش درآوردن پول در جامعه و جلوگیری از حبس مال میشه تنها راه چاره جلوگیری از حبس سرمایه و به گردش درآوردنش در بستر تولید و تبادل و نجات از رکود اقتصادیه! نباید احتکار به صرفه باشه _ آیه ۲۸۲ میگه شهادت زن نصف مرد اعتبار داره یعنی دو زن به اندازه یک مرد ارزش دارن؟ آخه این یعنی چی؟ _ شهادت دو زن با یک مرد برابری میکنه یعنی یک مرد قدر دو زن ارزش داره؟ میدونستی دیه دو دست و دو پا و دو چشم از دیه قتل یک انسان بیشتره؟ اونوقت الان باید نتیجه بگیریم دو پا و دو دست و دو چشم آدم از کل جسمش با ارزش تره؟! شهادت دادن جزء حقوق انسانها نیست یک جور ادای تکلیف محسوب میشه چون این دادگاهه که شاهد رو احضار میکنه و این حتی به نوعی زحمت تلقی میشه بنابراین اینکه شهادت کسی رو جایی نپذیرن به معنی رفع تکلیف از اون فرده نه تضییع حقوقش اصلا اگر بنابر بی ارزشی قول زنه چرا باید شاهد قبول کنه میگه اصلاً شهادت زن پذیرفته نیست کی به کیه مثلاً توی اون جامعه کسی بهش بر میخوره؟ معمولا شهادت جایی نیاز میشه که جرم و جنایتی رخ داده باشه خب چون همیشه حضور کمّی مردها در اینگونه جدلها پررنگ تره پس برای شهادت دادن مستحق تر هستن مثلا کسی بخواد یکی رو بکشه قطعا جای خلوت و وقت خلوت اینکارو میکنه دیگه! قطعا احتمال حضور یه مرد تو چنین صحنه ای چندین برابر یه خانومه توی امور اقتصادی هم نه اینکه خانمها هوش و استعداد کمتری دارن اما تعداد آقایونی که فعالیت اقتصادی میکنن از خانمها مجموعا بیشتره مخصوصا با مدل اسلام که وظیفه مالی به عهده زنها نمیگذاره پس توی شهادت هم به لحاظ کمّی آقایون در اولویتن همین... کتایون_آیه ۲۸۴ خدا میگه هر کس رو بخوام میبخشم و هر کس رو بخوام مجازات می کنم! یعنی چی؟ _این خواستن با فعل یشاء بیان میشه زبان عربی اینطوریه هر حرف و واژه کلی توضیح داره که تو ترجمه ذکر نمیشه یشاء به معنی خواست دو طرفه است یرید به معنی اراده انفرادی یشاء در واقع اراده‌ای در جواب اراده دیگریست خدا تصمیم سلیقه‌ای علیه کسی نمیگیره و بارها تو همین قرآن تکرار میکنه هرکس به هرجا میرسه از عمل خودشه سوره آل عمران آیه 22 به نظر من همین عبارت "و هم لا یظلمون" آخر آیه خطاب به جهنمیان میتونه برای یک انسان حق طلب دلیل ایمان آوردن به خدا باشه خدایی که حتی به یک جهنمی که هر کاری از دستش براومده کرده حاضر نیست ظلم کنه و میفرماید هر چی هست نتیجه عمل خودشونه چون اصلا خدا ظلم نداره تماما عدله صدای زنگ تلفن کتایون باعث شد سکوت کنم نگاهی به صفحه گوشی انداخت و بعد قطعش کرد چند ثانیه مشغول نوشتن پیامی شد و بعد رو کرد به من: ببخشید ادامه بده ترجیح دادم سوالی نپرسم و ادامه دادم: آیه ۳۱ خدا نسبت به همه بندگان رئوف و مهربان است همه... بی هیچ قید و شرطی این دیگه بستگی به بنده ها داره که چطور با این محبت مواجه می‌شن و چه جوابی بهش میدن همه مگر کسی که خودش از زیر این چتر بره بیرون یه سوال تا حالا هیچ کس رو تو زندگیتون دیدید که همه آدم ها رو مستقل از رنگ و نژاد و نسبت به یک اندازه دوست داشته باشه و فقط رفتار انسان رو ملاک قرار بده نه هیچ چیز دیگه‌ای؟ اصلاً کسی تا به حال چنین ادعایی کرده؟ همه قهرمانها ها نهایتاً به فکر قوم خودشون هستن نه همه مردم جهان حتی اگر هم باشن نمی تونن ادعا کنن که همه مردم جهان رو به یک اندازه دوست دارن مگر کسی که اتصال به این نگاه داشته باشه آیه ۳۷ یه سوال از تو دارم ژانت طبق گفته قرآن و البته به اذعان انجیل مریم عبادت روزانه داشته پس چرا مسیحی‌ها عبادت روزانه ندارن؟ _ خب چون اون مریم مقدسه ولی ما انسان‌های عادی هستیم لازم نیست به اندازه ی ایشون عبادت کنیم _ ولی الگویی که خاصیت تبعیت نداشته باشه که الگو نیست الگوها برای شبیه شدن به وجود میان نه برای مجسمه شدن متفکر گفت: نمیدونم شاید... و من ادامه دادم: ۴۵ میگه عیسی کلمه خداست کلمه چیه؟ انسانی که کلمه خداست! این یادتون باشه بعداً راجع بهش صحبت می‌کنیم آیه ۴۶ هم یه نکته داره خدا میگه معجزه مسیح اینه که در کودکی و در کهنسالی حرف میزنه خب درسته در نوزادی صحبت کردن معجزه ست