بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «دهه‌ی امامت و ولایت»         روز چهارشنبه، ١۴٠٠/٠۴/٣٠ ✍️ مناسبت روز: امروز، روز عید سعید قربان، از اعیاد بزرگ مسلمانان جهان است، که در روزبرگ گذشته، ضمن عرض تبریک و تهنیت، پیرامون «عید بزرگ بندگی» سخن گفتیم؛ اما از امروز، «دهه‌ی ولایت و امامت» نیز آغاز می‌گردد، لذا ضمن گرامیداشت این دهه‌ی مبارک، سخن امروز را به این موضوع، اختصاص می‌دهيم؛ در سالیان گذشته، به پیشنهاد بنیاد بین‌المللی غدیر، از روز «عيد قربان» تا «عید غدير» به نام «دهه امامت و ولايت» نامگذاری شد تا مردم مسلمان جهان، به اهميت و استمرار ولايت و امامت بيش از پيش توجه کرده و در جهت شناخت هرچه بیشتر این جایگاه بلند الهی، همت گمارند؛ امسال نیز، این بنیاد ارزشمند، اسامی روزهای دهه‌ی ولایت را اعلام و امروز را به عنوان روز «ایثار و دفاع از حریم ولایت» نامگذاری نموده است. ❓اما سؤال اینجاست که چه ارتباطی بین عید قربان با عید غدیر و همچنین با رکن رکین امامت و ولایت وجود دارد و فلسفه این نامگذاری چیست؟ ✅ در پاسخ به این سؤال باید گفت، قربان و غدیر، نقطه تلاقی شأن امامت و ولایت است، آن هم ولایت مطلقه كلیه، یعنی ولایتی كه بر همه مخلوقات از جمله انسان و فرشتگان عرضه شده است! عید قربان بالاترین و عالی ترین مصداق جهاد با نفس و کُشتن و از بین بردن رذائل نفسانی و اخلاقی است؛ و عید غدیر، عید ولایت مطلقه الهیه است، لذا کسی که بخواهد با معرفت به این عید بزرگ غدیر وارد شود می‌بایست ابتدا در روز عید قربان، رذائل و هواهای نفسانی را در درون خود ذبح و قربانی کند تا با طهارت و پاكی روح، بتواند حقیقت عید ولایت و امامت را درک نماید! چراکه عید غدیر، عید اکمال دین و اتمام نعمت الهی، و عصاره و نتیجه تلاش تمامی انبیاء الهی از حضرت آدم تا حضرت خاتم (ص) است! به همین جهت، خداوند متعال در قرآن كریم می‌فرماید: «امروز «روز غدیر» دینتان را برایتان كامل و نعمتم را بر شما تمام و دین اسلام را برای شما انتخاب نمودم»: «...اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً...» ﴿مائده/۳﴾ نكته مهم دیگر در پیوند عید غدیر و قربان آن است كه زمانی كه خداوند حضرت ابراهیم (ع) را به امتحانات بزرگ آزمود و ایشان همه آنها را با موفقیت به اتمام رساند، خداوند بالاترین درجه هستی را به حضرت ابراهیم (ع) اهداء نموده و فرمود: «تو را امام برای مردم قرار دادم!»: «...إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا...» ﴿بقره/١٢۴﴾ از آیه شریفه فوق استفاده می شود كه حضرت ابراهیم (ع) که سال‌ها، پیامبر اولوالعزم الهی بودند، پس از تحمّل آزمایش های سخت كه از جمله قربانی کردن فرزند، به مقام امامت نائل گردیدند! لذا می‌توان گفت، نقطه مشترك روز قربان و غدیر، امر ولایت و امامت است! وجه اشتراك دیگر غدیر و قربان را می‌توان در نام غدیر جستجو کرد، غدیر نام بركه‌ای است كه واقعه اعلام ولایت امیر المومنین (ع) در کنار آن واقع شده و از سوی دیگر، حاجیان هم در عید قربان در شهر مكّه و در كنار چاه زمزم قرار دارند كه آب پر بركتش به دعای حضرت ابراهیم (ع) نیاز همه زائران و ساكنان مكّه را تأمین می‌كند! بنابراین از آنجا که «بركه و چاه» هر دو محل تجمع آب به عنوان مایه‌ی حیات هستند، می‌توان تفسیر عرفانی آب را همان ولایت و امامت دانست! چرا که همان طور كه آب، مهمترین عامل حیات انسان است، ولایت نیز مهمترین اصل و بنیان حیات اسلام است! لذا امام باقر (ع) فرمودند: «اگر مسلمانى تمام شب‌ها، شب ‌زنده ‌دارى کند؛ و تمام روزها روزه‌دارى نماید؛ و تنها به پرداخت وجوه شرعیّه واجب اکتفا نکند، بلکه تمام اموال و سرمایه‌اش را در راه خدا صدقه بدهد؛ و در تمام طول عمرش هر ساله به حج برود، ولى اهل ولایت نباشد و «ولىُّ الله» را نشناسد تا ولایتش را به گردن نهد، و اعمالش را طبق دستور او انجام دهد، چنین مسلمانى هرگز انتظار ثواب و پاداش الهى را نداشته باشد!» (بحارالأنوار، ج١٧، ص٢٩۴) ✍️ آنچه گذشت تنها بخشی از دلایل نامگذاری دهه‌ی امامت و ولایت بود که امیدواریم با گرامیداشت این دهه‌ی مبارک، بتوانیم معرفت و شناخت بالاتری نسبت به جایگاه بی‌بدیل ولایت و امامت پیدا کنیم! https://eitaa.com/ROOZBARG