آيه شریفه ۵۱از سوره مبارکه " شوری " تقدیم می گردد
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَمَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْيًا أَوْ مِن وَرَاءِ حِجَابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولًا فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ مَا يَشَاءُ إِنَّهُ عَلِيٌّ حَكِيمٌ
ﻫﻴﭻ ﺑﺸﺮﻱ ﺭﺍ ﻧﺴﺰﺩ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺳﺨﻦ ﮔﻮﻳﺪ ، ﻣﮕﺮ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﻭﺣﻲ ﻳﺎ ﺍﺯ ﭘﺸﺖ ﺣﺠﺎﺏ ﻏﻴﺐ ﻳﺎ ﺭﺳﻮﻟﻲ [ ﭼﻮﻥ ﻓﺮﺷﺘﻪ ]ﻣﻰ ﻓﺮﺳﺘﺪ ; ﭘﺲ ﻓﺮﺷﺘﻪ ﺑﻪ ﺍﺫﻥ ﺍﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻭﺣﻲ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ; ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺍﻭ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﻭ ﺣﻜﻴﻢ ﺍﺳﺖ .(٥١)
شان نزول ایه :
جمعی از یهود خدمت پیامبر خدا (ص) رسیدند و گفتند چرا با خداوند سخن نمی گویی و به او نگاه نمی کنی ؟!اگر پیامبری همانگونه که موسی با خدا سخن می گفت و به او نگاه کرد تو نیز چنین کن !ما هرگز به تو ایمان نمی آوریم مگه اینکه همین کار را انجام دهی ،پیامبر خدا (ص)فرمود موسی هرگز خدا را ندید در ایجا بود که آیه نازل شد و چگونگی ارتباط پیامبران را با خدا تشریح کرد .
پیام ها و نکته ها :
آیه به راههای ارتباط با خداوند اشاره دارد .
در آغاز گفتیم که در این سوره تکیّه خاصی روی وحی و نبوّت شده است ،سوره با موضوع وحی آغاز شده و با همین موضوع پایان می یابد ،در آيات گذشته سخن از نعمت های الهی بود در اینجا از مهمترین نعمت های پروردگار و پربارترین مواهب او برای جهان انسانیّت که همانا وحی و ارتباط انبياء با خداست سخن می گوید .
نزول وحى بر پيامبران سه راه دارد:
الف: القاى مستقيم به قلب پيامبر خدا
ب: شنيدن از وراى حجاب مثل درخت.
ج: از طريق فرشتهى حامل وحى (جبرئيل)وحی از سوی خداوند به هر جنبنده ای صورت می گیرد زیرا در سوره نحل می فرماید "
وَ أَوْحی رَبُّکَ إِلَی النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِی مِنَ الْجِبالِ بُیُوتاً وَ مِنَ الشَّجَرِ وَ مِمَّا یَعْرِشُونَ" "و پروردگار تو به زنبور عسل، وحی کرد ...."منتها وحی مراتبی دارد ،وحی به پيامبر با وحی به انسان عادی و یا زنبور ...متفاوت است .
اول :وحى از طرف خداست نه خواست بشر. ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُكَلِّمَهُ اللَّهُ ...
دوم : بشر مىتواند مورد سخن خداوند قرار گيرد. «يُكَلِّمَهُ اللَّهُ»
سوم : محتوى و ميزان وحى به دست خداست. «ما يَشاءُ»
چهارم : وحى از مقام بالا و بر اساس حكمت است. «إِنَّهُ عَلِيٌّ حَكِيمٌ»
@roshana_esfahan