آیه شریفه ۲۰از سوره مبارکه " زخرف " تقدیم می گردد
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَقَالُوا لَوْ شَاءَ الرَّحْمَٰنُ مَا عَبَدْنَاهُم مَّا لَهُم بِذَٰلِكَ مِنْ عِلْمٍ إِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ
ﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﻣﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﻤﻰ ﭘﺮﺳﺘﻴﺪﻳﻢ . ﺍﺩﻋﺎﻳﺸﺎﻥ ﻣﺘﻜﻲ ﺑﺮ ﻫﻴﭻ [ ﺩﻟﻴﻞ ] ﻭ ﺩﺍﻧﺸﻲ ﻧﻴﺴﺖ [ ﻭ ﻣﺎﻳﻪ ﺍﻱ ﺟﺰ ﺟﻬﻞ ﻭ ﻧﺎﺩﺍﻧﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ ] ، ﻓﻘﻂ ﺣﺪﺱ ﻣﻰ ﺯﻧﻨﺪ ﻭ ﺩﺭﻭﻍ ﻣﻰ ﺑﺎﻓﻨﺪ ;(٢٠)
پیام ها و نکته ها :
آیه به عدم تقلید از نیاکان جاهل اشاره دارد ..
در آیات گذشته نخستین پاسخ منطقی به عقیده خرافی بت پرستان که فرشتگان را دختران خدا می پنداشتند داده شد ، در اینجا همین معنی را پیگیری کرده از راه دیگری ،به ابطال آن می پردازد ،ابتدا یکی از دلایل واهی آنها را به طور فشرده همراه با جواب آن نقل کرده و به این تعبیر ممکن است به این معنی باشد که آنها معتقد به جبر بودند و می گفتند هرچه از ما صادر می شود به اراده خداوند است و هرکاری انجام می دهیم مورد رضایت اوست ،در حالیکه آنها حتّی درباره جبر یا رضایت خداوند به اعمالشان علم و ايمان ندارند بلکه مانند بسیاری از هوی پرستان و مجرمان دیگر هستند که برای تبرئه خویشتن از گناه و فساد ، موضوع جبر را پیش می کشند و می گویند دست تقدیر ما را به این راه کشانده است .
اول : خلافكاران در صدد توجيه كار خود هستند و خواست خدا را دستاويز قرار مىدهند. «وَ قالُوا لَوْ شاءَ الرَّحْمنُ ما عَبَدْناهُمْ»
دوم : مهلت دادن خدا را نشانه رضايت او نپنداريم. «لَوْ شاءَ الرَّحْمنُ ما عَبَدْناهُمْ»
سوم : فرشتگان مورد پرستش مشركان بودند. «عَبَدْناهُمْ»
چهارم :سخن بدون علم (به خصوص در مسائل اعتقادى) محكوم است. «ما لَهُمْ بِذلِكَ مِنْ عِلْمٍ»
پنجم : هر فرد و جامعهاى از علم تهى شود به سراغ توهّمات و حدسيات مىرود.
«إِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ»
@roshana_esfahan