آيات شریفه ۲۳از سوره مبارکه " زخرف " تقدیم می گردد
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَكَذَٰلِكَ مَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ فِي قَرْيَةٍ مِّن نَّذِيرٍ إِلَّا قَالَ مُتْرَفُوهَا إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءَنَا عَلَىٰ أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَىٰ آثَارِهِم مُّقْتَدُونَ
[ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻛﻮﺭﻛﻮﺭﺍﻧﻪ ﻭ ﺟﺎﻫﻠﺎﻧﻪ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺍﻳﻨﺎﻥ ﻧﻴﺴﺖ ] ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺩﺭ ﻫﻴﭻ ﺷﻬﺮﻱ ﺑﻴﻢ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﺍﻱ ﻧﻔﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ ، ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺳﺮﺍﻥ ﺧﻮﺷﮕﺬﺭﺍﻥ ﻭ ﻣﺴﺖ ﻭ ﻣﻐﺮﻭﺭﺵ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﻣﺎ ﭘﺪﺭﺍﻧﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻳﻴﻨﻲ ﻳﺎﻓﺘﻴﻢ ﻭ ﻣﺎ ﻫﻢ ﺣﺘﻤﺎً ﺑﻪ ﺁﺛﺎﺭﺷﺎﻥ ﺍﻗﺘﺪﺍ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﻢ .(٢٣)
پیام ها و نکته ها :
آیات به بهانه جویی تکراری تهی مغزان در همه اعصار اشاره دارد.
در این آیه در ادامه بحث آیات گذشته در زمینه بهانه مشرکان برای بت پرستی که همانا موضوع تقلید نیاکان بود و این تقلید تنها ادّعای مشرکان عرب نیست قبل از رسالت پيامبر وجود داشته در عصر حاضر هم شاهدش هستیم .
این آیه نوعی تسلّی خاطر برای پیامبر خدا (ص) و برای مؤمنان در تمامی اعصار است که بدانند بهانه چویی تهی مغزان مطلب تازه ای نیست
«مترف» از «ترفه» به معناى نعمت فراوان است و به كسى گويند كه نعمتها او را مغرور و سرمست كرده باشد.
در قرآن هرگز كلمه «بعدك» براى پيامبر خدا به كار نرفته بلكه «قبلك» بكار رفته و اين نشانه آنست كه پيامبر خدا آخرين فرستاده الهى است.
اول : تكيه بر روش نياكان، سنّت منحرفان تاريخ بوده است. «وَ كَذلِكَ»
دوم : انبيا، مخالفانى از طبقه مرفه داشتهاند كه بهانههاى همگون و مشابهى مىگرفتند. ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ ... إِلَّا قالَ مُتْرَفُوها
سوم : توجّه به مشكلات پيشينيان سبب آرامش انسان مىشود. ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ ...
چهارم : مهمترين نقش انبيا هشدار است. «مِنْ نَذِيرٍ»
پنجم : سرمستى از ثروت و رفاه هم موجب طغيان است و هم زمينهى تقليد و تعصّبهاى نابجا. قالَ مُتْرَفُوها إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا ... عَلى آثارِهِمْ مُقْتَدُونَ
ششم : افكار پيشينيان قابل بازنگرى و بررسى است و اقتداى مطلق و بىچون و
چرابه آنان، معنا ندارد. «إِنَّا عَلى آثارِهِمْ مُقْتَدُونَ»
@roshana_esfahan