؛ تئوریسین‌ پذیرش ولایت کفار! [ص ۲ از ۲] 🔹 دوم: زیر سوال بردن‌ اصل انقلاب اسلامی اگر قرار بود به خاطر عسر و حرج در همه موارد و از اکثر تکالیف دینی دست بکشیم، چرا جناب محلاتی با اصل وقوع انقلاب اسلامی مخالفت نمی‌کند؟ مگر عسر و حرج در آن نبود؟ و آیا حفظ آن به آسانی و بدون دردسر ممکن بود؟ این نظرات جناب محلاتی با قرار گرفتن در جایگاه تبیین افکار امام خمینی (ره) چگونه قابل جمع است؟ خوب بود جناب محلاتی این پرده را نیز همچون حکم به جوازپذیرش سلطه کفار می افکند و نظر خود را در رسانه ها نسبت به اصل قیام مردم در سال ۵۷ بیان میکرد. محلاتی که در ضمن سخنرانی عید غدیر (مرداد ۱۴۰۰) با تعریض به بزرگان نظام، گفت دو سه دهه است که مفهوم "امام" به اشتباه به معنای زعامت به کار میرود و اساسا حاکمی که معصوم نیست (فقیه جامع الشرایط) دارای پشتوانه الهی و نصب (و لو عام) نیست، (نقل از کانال تلگرام) چه موضعی درباره جایگاه امام و انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) دارد؟! 🔹 سوم: تعارض با سخنان قبلی محلاتی در سال95 در بحث مدارای مذهبی نکته‌ای گفته بود که با مطالب جدیدش در تعارض است. او امروز صریحا می‌گوید پذیرفتن ولایت و سلطه کفار جایز است، ولی قبلا نسبت به لزوم برقراری هدنه، به عنوان وظیفه در عصر غیبت، گفته بود: «هدنه در روایات در کلمات فقها، نه به معنی تن دادن به ظلم و ستم، و نه به معنای مشروع تلقی کردن دولت‌های جابر است، بلکه صرفاً به معنای ترک مخاصمه با پیروان ادیان مذاهب دیگر، و استفاده از روش‌های مسالمت آمیز است» https://fa.shafaqna.com/news/171369/ 🔹 چهارم: لحن غیر مودبانه و نفی الزامات اجتماعی پیامبر(ص) محلاتی می‌گوید: «کسی که سیاستی را تعریف می کند حق ندارد هزینه آن را به دیگران تحمیل کند و باید خودش هزینه آن را بپردازد. ضمن اینکه این هزینه چقدر است؟.. شعب ابی طالب سه سال بود.. علمای دین باید خودشان حرج را تحمل کنند چون میخواهند حقایق را بیان کنند چون آیت الله هستند و اگر میخواستند راحت باشند نباید در این جایگاه قرار میگرفتند» پاسخ: در این باره که پیامبر احکام الزاماتی داشتند و در مواردی با متخلفان برخورد هم میکردند و در مواردی به خاطر رعایت اهم و مهم و حفظ مصالح مهم‌تر از مجازات متخلفان و منافقان چشم‌پوشی کردند، سابقا به تفصیل در کانال روزنه بحث کردیم. https://eitaa.com/rozaneebefarda/9726 اینکه زندگی علمای دین باید حرجی باشد، یک حرف بی حساب است. مگر نگفتند هر نوع حرجی در دین برداشته شده؟! این استثنا از کجا آمد؟ اساسا مگر حرج اینقدر توسعه دارد که در برابر هر سطحی از آسایش و رفاه قرار داشته باشد؟ میدانیم حرج به معنای مشقت شدید است. اینها سخنانی بی مدرک و متناقض و بدون ضابطه است. حال آیا جناب محلاتی خود در حرج اقتصادی هستند تا دارای استقلال و حق انتقاد باشند؟ اگر چنین نیست، طبق مبنای خودش فاقد استقلال است و حق ندارد در جایگاه عالم دینی و تبیین حقایق قرار بگیرد. احیانا آیا نزدیکی به جریانات سیاسی غربگرا و منتقد نظام و مواضع رسانه ای و دعوتها به سخنرانی در جلسات طیف مزبور و استفاده ابزاری از اصطلاحات فقهی برای موجه نمایاندن اغراض این طیف سیاسی (که کارنامه سیاه آنان در مواجهه با فقاهت اصیل و حوزه علمیه) تاثیری در مواضع رادیکال و تحریف‌آمیز اخیر او نداشته است؟ ضمنا باید پرسید مگر مسلمانان در شعب از روز اول میدانستند محاصره چقدر طول خواهد کشید؟ آیا پیامبر(ص) زمانی تعیین کرده بود؟ آیا  اگر آقای محلاتی در آن شرایط بود، همین اشکال را به پیامبر (صرف نظر از جایگاه حضرت) نمیگرفت که در دین شما زمان حرج باید معلوم باشد وگرنه حرج همیشگی خواهد بود؟! به بیان جناب محلاتی چه افق روشنی با محاسبات مادی در آن شرایط سخت برای مسلمانان وجود داشت؟ آن هم در آن مضیقه و گرسنگی عجیب و همگانی در شعب ابی طالب که قیاسش با وضع کنونی ملت ایران، مع الفارق است. نکته دیگر آنکه این موقعیت دشوار فعلی ملت ایران نیز موقتی و عامل پیشرفت است و بعد از قوی شدن و اصلاح ساختارها و فعال شدن ظرفیتها به طور نسبی و رفع تحریم‌های ظالمانه، زندگی فرزندان ایران بهتر و بهتر خواهد شد انشالله. 🔹نتیجه تفسیر هتاکانه سخنان مراجع معظم تقلید توسط جریان ، موضوعی بسیار ناپسند و گمراه کننده است که برخورد مناسب با آن ضروری است. چه توهینی به محضر آیت الله صافی بالاتر از اینکه پذیرش ولایت کفار و قرار گرفتن ذیل ولایت شیطان و طاغوت، را به ایشان نسبت دهند؟؟ خصوصا آنکه تفاسیر سطحی و معوج جناب محلاتی مورد استقبال رسانه‌های زاویه‌دار زنجیره‌ای و طایفه براندازان خارج‌نشین نیز قرار گرفته است! @rozaneebefarda