روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بی‌بدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین [صفحه 14 از 15] || پرونده ویژه روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 روزنامه الرأی العام کویت در شماره 27مرداد1358 (18آگوست1979) خود برگزاری روز جهانی قدس در این کشور را پوشش داد. روزنامه سوری «الثورة» در شماره 8آگوست1979 خود پیام 16مرداد امام خمینی و اعلام روز قدس را پوشش داد.این روزنامه در شماره 18آگوست خود راهپیمایی گسترده ملت ایران را در صفحه اول خود گزارش داد. روزنامه الثورة در گزارش خود به حضور هیئت عربی سوری در راهپیمایی روز قدس اشاره کرد. این هیئت دیپلماتیک به ریاست حلیم خدام معاون نخست‌وؤير، وزیر اقتصاد و وزیر رسانه سوریه به ایران اعزام شده بود. روزنامه الثورة تظاهرات تهران را میلیونی عنوان کرد. این روزنامه، گزارشی از راهپیمایی روز قدس در کشور لیبی تهیه و منتشر کرد و نوشت که خطبای مساجد در این روز در خصوص آرمان آزادسازی فلسطین و لزوم مبارزه مسلمین برای تحقق این آرمان سخن گفتند. اقدام هوشمندانه امام خمینی قدس سره الشریف در شرایطی حساس انجام شد. چه آن‌که رژیم اشغال‌گر قدس دست به تحرکات نظامی جدیدی زده بود و از حیث فرهنگی نیز، چند روز پیش از اعلام روز قدس توسط امام، صهیونیست‌ها 18می (28اردیبهشت1358) را به عنوان روز قدس یهودیان اعلام کردند که این ترفند با تصمیم قاطع و انقلابی امام خمینی عملا خنثی و هضم شد. روزنامه فلسطینی الأنباء، 9می1979 گزارش کرد رئیس وقت سازمان بین‌المللی صهیونیسم، اریه دولشین در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که جشن‌های همگانی روز قدس برای اولین‌بار برگزار خواهد شد. این جشن‌ها در 50کشور و در معابر عمومی خواهد بود. اریه دولشین اعلام کرد که این مراسم هر سال برگزار خواهد شد تا تأکیدی باشد بر وحدت قدس به عنوان پایتخت ادبی برای تمام یهودیان. اریه دولشین افزود که جشن‌های روز قدس آن سال در شانزدهم و هفدهم ماه می خواهد بود چراکه 18ام می مصادف با روز جمعه است و برای پاسداشت از حرمت روز شنبه جشن‌ها چهارشنبه و پنجشنبه برگزار خواهد شد.(الأنباء، 9می1979) با نگاهی گذرا به آثار تولید شده در فضای کشورهای عربی درمی‌یابیم که متأسفانه در برخی آثار عربی زیر سایه شیطنت‌های بیگانگان، تعصبات قومینی و تولید روایت‌های ناروای رسانه‌ای دید مثبتی نسبت به موضع ایران در خصوص آرمان فلسطین و قدس وجود ندارد. به‌طور مثال محمد حامد الأحمری در مقاله «الأوهام و الحقائق فی العلاقات العربیة-الإایرانیة» ابداع روز قدس توسط جمهوری اسلامی را نشانه‌ای برای تلاش ایرانیان برای دست یازیدن به پرونده‌های عربی و تبدیل آن به پرونده‌ای اسلامی-ایرانی-شیعی می‌داند.(العرب و ایران، ص76) هیثم زعفان؛ روز قدس را یک روز نمایشی جلوه می‌دهد و ادعا می‌کند که شعارهای روز قدس در حد شعار باقی مانده و هیچ عملی ضداسرائیل در این روز صورت نگرفته است و در مقابل، جمهوری اسلامی به وسیله سپاه قدس مذهب تشیع را در پوشش صدور انقلاب اسلامی به جهان اهل‌سنت صادر کرده است. این نویسنده شعار عقیدتی مسیر قدس از کربلا می‌گذرد را تحریف کرده و آن را یک شعار توسعه‌طلبانه سیاسی نشان داده است.(الفضائیات الشیعیة التبشیریة، ص125) @rozaneebefarda