تضعیف کفایه تضعیف حکومت اسلامی و تضعیف ولی فقیه است!!! حاشیه نگاری بر اظهارات عجیب یک مدرس سطوح عالی/صفحه ۱از۳ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 یکی از اساتید سطوح عالی در گفتگو با رسانه اقماری دفتر تبلیغات، در مقام دفاع از کتاب شریف کفایه، در ادبیاتی متفاوت و عجیب چنین گفته اند: 🔸تمام هم‌وغم بنده این است و عاجزانه از اساتید حوزه و مسئولین امر و شورای مدیریت و طلاب درخواست می‌کنم قدر این کتاب‌ها را بدانند و این کتاب‌ها را در کلاس‌ها تضعیف نکنند. 🔸تا برای این کتاب‌ها عدل و جایگزینی پیدا نشده و آن عدل هم امتحان خودش را پس نداده است، این کتاب‌ها بهترین کتاب‌های موجود است. شما به مثل غربی‌ها و … توجه کنید که برای کتب خود چقدر ارزش و اعتبار می‌دهند. ما اقیانوسی از کتب فقهی و اصولی داریم. آن‌وقت خود ما این کتب را مورد خدشه قرار دهیم. کار اشتباهی است. 🔸کسی که اصلاً معلوم نیست درست کفایه را خوانده است یا نه و اصلاً درس خارج شرکت کرده یا نه و اصلاً آیا به‌واقع و حقیقت علم اصول رسیده است یا نه این کتاب‌ها را مورد وهن و توهین قرار بدهد؟ خیلی اشتباه است. 🔹کفایه در علم اصول، کتاب مادر است. حتی اگر برای کفایه عدلی هم پیدا شود باز از روی همین کتاب مادر نوشته می‌شود. 🔸پس باید قدر این کتب را بدانیم و اهمیت این کتب را برای طلاب شرح دهیم. وقتی طلاب اهمیت این کتاب‌ها را ندانند، نسبت به خواندن آن کتاب‌ها دلسرد می‌شوند. استادی هم که خواندن این کتاب‌ها را لازم نمی‌داند، معلوم است که به حقیقت و عمق اصول پی نبرده است. کسی که اصول و رسائل و کفایه نمی‌داند، نمی‌تواند تفسیر بنویسد. کسی که مثلاً مسئله ترتب یا شبهه مفهومیه در عام و خاص، اقل و اکثر و متباینین که آیا اجمال آن به عام سرایت می‌کند یا نمی‌کند یا فرق اطلاق شمولی با اطلاق بدلی را نمی‌داند، چگونه می‌خواهد قرآن را تفسیر کند؟ 🔹از ابتدای قرآن تا انتهای آن با مطالب اصولی کار داریم. یک مفسر اگر اصول بلد نباشد، چگونه تفسیر می‌نویسد و چگونه به خود چنین جرئتی می‌دهد. علم اصول در فهم فلسفه و تفسیر و در تمام علوم دخالت دارد. در فقه هم که مشخص است و اصلاً اصول ابزار فقه است و اگر نباشد استنباط فقیه، لنگ می‌ماند. لذا این کتب احترام دارد.  🔸آن نیت خالصی که علما داشتند و شبانه‌روز برای حوزه زحمت‌کشیده‌اند با آن سختی‌هایی که در آن روزگار بوده است، باعث شده ما در کنار این اقیانوس قرار بگیریم. علمای سابق خیلی زحمت‌کشیده‌اند تا این میراث به ما رسیده است. علمای سابق برای نوشتن یک کتاب و تهیه کاغذ، یک ماه روزه استیجاری می‌گرفتند تا با پول آن کتابی را تهیه کنند. زحمات زیادی کشیده شده است و این زحمات موردعنایت خدای متعال و امام زمان سلام‌الله‌علیه بوده است. این بزرگان سال‌ها زحمت می‌کشیدند و این کتب، چکیده و خروجی این فقها از حوزه نجف است و لذا باید این کتب را تقویت کرد. 🔹تائید و تقویت این کتاب‌ها، تقویت حوزه‌هاست و تقویت حوزه‌ها تقویت حکومت اسلامی است و تضعیف این کتب، تضعیف حوزه‌ها و تضعیف حوزه‌ها، تضعیف روحانیت و حکومت اسلامی است که در صدر آن ولی‌فقیه قرار دارد. 🔶حاشیه‌های روزنه با حفظ احترامات عالیه استاد ارجمند و اذعان به ابهام در انگیزه‌های رسانه منتشر کننده این قبیل سخنان به صورت یکطرفه و با عدم درج نظرات مخالف آن، نکاتی به شرح ذیل قابل ذکر است: ۱)مسأله تغییر کتب درسی حوزه علمیه یکی از ملزومات اولیه است که از مطالبات قدیمی است که ظاهرا استاد محترم به طرز هنرمندانه‌ای تقویت کتب موجود را به تقویت ولی فقیه گره زده اند! اگر مقدمه عقلیه تغییر متون موجود، نقد و طرح گفتمان جایگزینی آن باشد، و در صورتی که ایشان نقد کتب موجود را مساوی با تضعیف آن بدانند، بر اساس لوازم کلام ایشان، ولی فقیه، چیزی را مطالبه کرده اند که موجب تضعیف حکومت اسلامی و ولایت فقیه است! طبعا ایشان بهتر می دانند که لازمه تغییر کتب و تولید متون جدید، آغاز فرایند نقد علمی کتب فعلی است و نقد هرگز مساوی با تضعیف نیست. ۲) در کلاس درسی، تضعیف کتب معنا ندارد چه اینکه اگر استادی صلاحیت اولیه تدریس ندارد که از ابتدا کرسی تدریس نباید در اختیار قرار داد اما چنانچه صلاحیت تدریس یک متن را دارد، نمی توان او را از نقد آن منع کرد. چنین برخوردهایی مناسب فضای آزاد و حریت علمی نیست و اینکه از مرکز مدیریت خواسته شود اساتید در کلاس درس هم حق نداشته باشند کلمه ای در نقد متن درسی شان حرف بزنند، نتیجه‌ای جز خمود و رکود و رخوت نخواهد داشت. ادامه حواشی در پیوندهای ذیل: https://eitaa.com/rozaneebefarda/1846 https://eitaa.com/rozaneebefarda/1847 @rozaneebefarda