عقب‌نشینی تاکتیکی از حمله افراطی به @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 جناب آقای جعفریان ساعتی پیش در مؤسسه اندیشه و قلم به بیان نکاتی در مورد طب سنتی و اسلامی پرداخت. گزیده‌ای از سخنان جعفریان به شرح ذیل است: 🔸 وقتي مي گوييم طب سنتي قابل اعتماد نيست، منظور داروهاي گياهي نيست بلكه منظور طبي است كه بر معارف قديم استوار است، نه دانش و آزمايش. 🔸ممكن است در طب سنتي، گزاره هاي درستي هم وجود داشته باشد مانند پيش بيني خسوف و كسوف در علم نجوم، اما اين به معناي درستي و قابل اعتماد بودن روش اين علم نيست 🔸من مشکلی با طب سنتی و اسلامی ندارم. فقط می گویم دستاوردهایش را با روش علمی بررسی کنیم و اگر طب سنتي ادعايي درباره درمان بيماريها دارد بايد صحت آن را در آزمايشگاهها بتواند نشان دهد و در اين صورت همه دنيا به دنبال آن خواهد آمد. 🔸یکی از استادانم میگفت وقتی اشتباه را فهمیدید، درست بگویید. من کارم نقد میراث قدیم است و اگر ایراد کار قبلی ها را بگویم، نیمی از راه را رفته ام. دادن راه حل کاری است که همه باید با هم انجام دهند. 🔹جرياني كه مدعي طب اسلامي است، هركس كه منتقد و مخالف آنهاست را به غربزدگي متهم مي كند و مي‌خواهد از پتانسيل ضدغربي در جامعه براي ساكت كردن منتقدانش استفاده كند، آخر دفاع از علم مگر غربزدگي است؟ 🔸همين ١١٠ سال قبل در اصفهان كتابي هشتاد صفحه اي متنشر شد كه مدعي بود زمين مركز عالم است و غربزده‌ها مي‌گويند زمين مركز عالم نيست. 🔸مي گويند علم خوب بود ولي از آن سوءاستفاده شد و با آن بمب اتم ساختند و به اين بهانه علم را نفي مي كنند و مي كوبند، مگر چيزي در دنيا هست كه از آن سوء استفاده نشده باشد؟، مگر از دين تا الان كم سوء استفاده شده؟ پس ما دين را نفي كنيم؟ مگر بالاتر از اخلاق داريم؟ از اخلاق كم سوءاستفاده مي شود و با ريا و تظاهر به صفات اخلاقي سوءاستفاده نمي كنند؟ اصلا مگر سلاحي كه علم مي سازد كلا بد است؟ آيا ما بخاطر نداشتن توپ مقابل عثماني و روسيه شكست نخورديم و بخشي از ايران را از دست نداديم؟، هيچ پديده علمي بطور مطلق بدنيست. 🔹ما چهار مفهوم داريم، كه بايد آنها را از هم تفكيك كنيم: يكي علم بخصوص علوم طبيعي، دوم حاشيه علم يعني برداشتها و تفكراتي كه دانشمندان علوم طبيعي يا متكلمين و فيلسوفان از گزاره هاي علمي درباره متافيزيك دارند. 🔸ممكن است يك فيزيكداني از مطالعه كهكشانها به وجود خدا برسد و ممكن است نرسد يا متكلمين ما مانند غزالي بخواهند گزاره ها و برداشتهايشان از قران را با علم تطبيق بدهند يا فردي مانند مهندس بازرگان بخواهد براي احكام فلسفه علمي پيدا كند، اينها هيچكدام علم نيست و جايش هم دانشكده علوم طبيعي نيست. متکلمینی که از طبیعیات برای اثبات دین استفاده کردند، ضربات زیادی به دین زدند. 🔹سوم هم مظاهر تكنولوژي است كه از علم استفاده كرده اما بر اساس خواسته صاحبش آن را جهت داده، مانند تكنولوژي ساختمان كه ممكن است در هلند براساس عيان بودن زندگي خصوصي فرد باشد و در قم براي پوشيدگي حداكثري منزل فرد. مفهوم چهارم علوم اجتماعي و انساني هستند كه باز يك بخشي از آنها روش و تكنيك است وبخش ديگر ممكن است جهت گيري ايدئولژيك به آن بدهيم و به تعبير فوكو در تعامل با ساختار قدرت باشد، اما اين علم هم ايدئولژيك نيست اما مي توانيم با آن محصولات ايدئولژيك توليد كنيم. 🔸جريان ضدعلم در جامعه ما، مي خواهد علم را به جهت گيري غرب پيوند بزند و ما را از علم محروم كند كه نتيجه آن اتفاقا شكست ما در برابر همين غرب است. 🔹ما در دوره هخامنشي كالسكه داشتيم اما براي بيش از هزار سال، آن علم و تكنولژي را از دست داديم و به همين خاطر لجستيك حمل توپ و جنگ نداشتيم و شكست خورديم تا اينكه دوباره آن را از غرب وارد كرديم اينكه رهبري اينقدر بر علم تاكيد مي كند بخاطر آن است كه ارزش و كاركرد علم در اداره كشور و قدرت ايران را مي داند اما بخاطر ضدعلم بودن بخش زيادي از نخبگان حكومتي حرف ايشان به نتيجه نمي رسد 🔸بعضی در این 40 سال بعد از انقلاب، دائم علیه علم حرف زدند. چرا ما با مومن ترین و بهترین جوانان در 8سال نتوانستیم صدام را شکست دهیم و بعد در 20 روز توانستند. فرق در میزان علم بود که ما نداشتیم و دیگران داشتند. و الا صدام نه آن موقع جایگاه مردمی داشت و نه در زمان جنگ ما. 🔶حاشیه روزنه [به زودی اینجا] @rozaneebefarda