صدای پای سند منحوس #۲۰۳۰ از قم اظهارات عجیب مهراب صادق نیا پیرامون مساله خانواده در ایران/ ازدواج های نامشروع در بیان یک ! [صفحه 3 از 5] 🔸گذشته از محتوای عجیب و غریب سخنان مهرابصادق‌نیا، او در جریان این نشست مجازی نشان داد که برخلاف ژست معمول اغلب اصلاحاتی ها و اعتدالی ها که داعیه دار آزاداندیشی و تحمل مخالف هستند، چندان هم اهل ادب بحث آزاد و گفت و گوی دو طرفه نیست و از این رو در مواردی از کوره در می رفت و پاسخ پرسش‌های چالشی خانم مجری را با سرکوب‌گری می داد. خانم مجری با تیپی متفاوت با فضای مذهبی، که با تعریف عجیب و غریب آقای صادق‌نیا از خانواده و تقسیم‌بندی بی‌منطق وی روبرو شده بود، سؤالی ساده در خصوص تعریف خانواده پرسید که جوابی توأم با عصبیت را در پی داشت: 🔻« مهراب صادق‌نیا: من پیشنهاد میکنم ده دقیقه دندون رو جیگر بذارید هیچی نگید لطفا مجری: آخه خارج میشه بحث. اون بحثایی که شما دارید ادامه میدید از بحث اصلی که ما منظورمونه خارج میشه مهراب: اون چیزایی که شما می خواید بگید جاهای دیگه هم هست برید بخونید تعریف و تمجیدهای بی خودی از یک خانواده به عنوان یک کهن الگویی که تو ذهن شماست هیچ وقت هم تو ایران پیدایش نخواهید کرد.چیزی که شما از خانواده دنبالش هستید مثل این می مونه که دنبال جام رستم بگردید پیداش نمی کنید.» 🔸به راستی تعریف و تمجیدهایی که از خانواده ایرانی-اسلامی می‌شود چیست؟ خانواده‌ای که در آن حرمت و عزت پدر حفظ شود، به مادر محبت شود، مادر با ظرافت و لطافت ذاتی خود فرزندانی بی‌عقده پرورش دهند، فرزندان از آلودگی و بی‌بند و باری و فساد مصون باشند و دختران عفیف و پسران غیور باشند. آیا این تعریف و تمجیدها از دیدگاه آقای صادق‌نیا هیچ‌وقت در ایران پیدا نمی‌شود؟ تصور ایشان از جامعه ایرانی چیست؟ جامعه‌ای بی‌عفت و بی‌غیرت هم‌چون جوامع غربی با درصد وحشت‌ناک حاملگی دختران نوجوان و کودک‌آزادی علیه پسران و دختران خردسال؟ آیا عفت و غیرت دخترانه و پسرانه و لطافت و استحکام مادرانه و پدرانه در ایران پیدا نمی‌شود و جام رستم است؟ 🔻به علاوه جناب آقا مهرابِ صادق‌نیا در 48 دقیقه گفت و گو (که با پرخاش‌جویی تلاش داشت به گفتگوی کاملاً یک‌طرفه تبدیلش کند) چه حرف جدیدی گفت که در «جاهای دیگه» پیدا نمی‌شود؟ 🔸جریان شبه‌روشنفکر ایرانی و بعضا حوزوی، همپای جریان روشنفکری الحادی غربی، چند دهه است که در راستای تخریب هویت ملی؛ خانواده ایرانی را یک خرده‌اجتماع دیکتاتوری با محوریت پدر عنوان می‌کند و با آه و ناله‌های فمنیستی مادر خانواده را نماد مظلومیت و ذلت اقتصادی و اجتماعی معرفی می‌کند و فرزندان را هم بردگان غل و زنجیر شده می‌داند که از نظام فکری تا انتخاب درس و شغل و آینده باید تابع پدر خانواده باشند. معلوم نیست این الگوی کلیشه‌ای چه مستند و منبع متقن تاریخی دارد ولی به هرحال آقای صادق‌نیا همین الگو را تَکرار کرد و چیز جدیدی هم نیفزود. 🔸صادق‌نیا در ادامه بحث خود، با همان عینک سکولار، الگوی به اصطلاح سنتی را به سه دلیل نامناسب دانست و گفت: 1. «ما در خانواده سنتی یکسری مولفه‌هایی می بینیم که با برخی از اصول دینی ناسازگارند مثلا بی عدالتی. در صورتهای سنتی خانواده ما می بینیم که عدالت به درستی تقسیم نمی شه...» 🔻او در جای دیگری از همین گفت و گوی مجازی می‌گوید: « ما در بحث ارث زن چالش داریم در بحث دیه زن خیلی چالش داریم چون جامعه امروز این رو یک بی عدالتی می دونه نسبت به زن و این در خانواده های سنتی وجود داشته و اینجوری نگاه می کردند به زن... 2. ما در جامعه مدرن زندگی می کنیم در جامعه مدرن انسانی که گرفتار مدرنیزاسیون است و از ابزار مدرن تکنولوژی مدرن استفاده می کنه دعوت این انسان به اینکه تو همچنان صورتی از سنت را داشته باشید تکلیف به ما لایطاق است. در جامعه مدرن مردها زنها مجبورند کار بکنند شما نمی تونی از یک خانم تقاضا کنی که تو نباید کار بکنی. خانمها اگر استقلال مالی نداشته باشند احساس سرشکستگی می کنند در جامعه ایران شما نمی تونی به یک خانم بگی که این احساس رو نداشته باش... 3. کارکرد خانواده در جامعه جدید عوض شده و دیگه اون کارکرد سنتی قبلی نیست. تغییر به معنای آن است که اگر ما به صورت یا شکل یا ساختار سنتی خانواده ها همچنان تمرکز داشته باشیم معناش اینه که خانواده در روزگار جدید کارکرد لازم رو نداره و بی کارکرد شدن خانواده به سست شدن اون می انجامه.» @rozaneebefarda ادامه 👇🏽