گفت‌و‌گوی روزنامه قدس با فاضل ارجمند حسن محمدی درباره بازنمایی رسانه‌ای آیت‌الله مصباح یزدی [صفحه ۲ از ۲] 🔹استاد مصباح حواس‌شان نسبت به برخی دیگر از مبارزان، جمع‌تر بود و تا جایی که از اسلامی بودن حرکتی مطمئن نمی‌شدند، حمایت نمی‌کردند. ایشان بعضا در مواجهه با حجه الاسلام هاشمی رفسنجانی یا برخی دیگر از مبارزان به این عنایت داشته اند که مثلا حمایت از سازمان مجاهدین با اینکه آن زمان هنوز ماهیت‌شان کامل آشکار نشده بود، نباید انجام بشود. آقای مصباح چون مبانی فکری این‌ها را مورد مداقه قرار داده بود چنین چیزی را نمی‌پذیرفت. بعدها مشخص شد که مرحوم امام نیز چنین نظری داشته است و منتقد سازمان مجاهدین بودند. 🔻 بعضاً مسئله دفاع مقدس و حضور و عدم حضور ایشان و شاگردانشان مطرح می شود که پاسخ مشخص است هم خودِ آیت الله و هم پسرشان علی در دفاع مقدس حضور داشتند و شهید ردانی پور، شهید میثمی و جمعی که تعدادشان بیست نفر می شود از شاگردانشان در دفاع مقدس شهید می شوند. این در حالی است که اعضای آن موسسه در آن دوران شاید در حدود 200-300 نفر بیشتر نبوده است. 🎙سوال اساسی ما اینه که برای بازنمایی درست از آیت الله مصباح و اصلاح روند گذشته، باید چه کنیم❓ 🔻 مساله ما شخصِ آیت الله مصباح نیست چرا که خودایشان هم دنبال مطرح کردن خودش نبود. ایشان خودشان را فدایی ولایت می دانستند و چیزی برای خود نمی‌خواستند، ما پس از وفات ایشان نیز همین رویه را باید ادامه دهیم؛ یعنی از وفات ایشان نیز در همان مسیری که خودشان می خواستند یعنی ولایت مداری و دفاع از اسلام و انقلاب و تمدن سازی باید استفاده کرد. 🔹ما باید تغییرات اساسی در شیوه بازنمایی تصویر آیت الله مصباح دررسانه داشته باشیم. مسئله اصلی دو نکته است؛ اول اینکه باید در درجه اول جامعیت آیت الله مصباح را تصویرسازی کنیم تا مردم با ابعاد متنوع شخصیتی ایشان آشنا شوند. نکته دوم اینست که به ابعادی از شخصیت ایشان توجه کنیم که در ، بصیرت افزایی و موثرتر هستند. 💠 استاد مصباح در ، کار تشکیلاتی و مدیریت بسیار شاخص بودند و باید این مولفه را برای تشکیلات‌های انقلابی و ان شاءالله دولتِ جوان انقلابی بعدی تبیین کنیم و الگوی آنرا استخراج کنیم تا از این تجارب استفاده کنند. 🔻 اهتمام ایشان به مباحث زیربنایی و فکری که در طرح هایی چون طرح ولایت و موارد مشابه دنبال می شود را باید الگوسازی کرد. نباید نیروهایمان را صرفاً با مباحثی چون جریان شناسی و بحث‌های سیاسی و احزاب و جنگ رسانه‌ای سرگرم کنیم. فکر باید اصلاح و عمیق شود. بحث های مبنایی معرفت شناسی و مباحثی چون فلسفه اخلاق، فلسفه سیاست، فلسفه حقوق و انسان شناسی باید برای فعالین فرهنگی حل بشود. 🔹 مسئله دیگر، رویکرد بین المللی و دعوت به اسلام و انقلاب در مجامع جهانی است. ایشان سفرهای متعدد تبلیغی به کشورهای مختلف داشتند و از اسپانیا و مکزیک و شیلی گرفته تا برزیل و هند. این چهره باید برجسته شود تا یاد بگیریم که از دعوت به اسلام نباید دست برداریم. ، اصلی بود که اوایل انقلاب مطرح بود منتهی بعداً به محاق رفت. این از راه فرهنگی و ادامه دادن مسیری که آیت الله مصباح در آن قدم برداشته بود مقدور است. 💠 مسئله بعدی، مسئله مقاومت و محور مقاومت بود که علاقه شدیدی نیز ایشان به سردار سلیمانی داشت و این رابطه و علقه با شیخ حسن نصرالله، شیخ عیسی قاسم، شیخ زکزاکی و خانواده شهدای مقاومت نیز بود. 🎙 در پایان اگر نکته خاصی مدنظرتان هست بفرمایید. 💠 نکته پایانی این است که ما42سال پس از انقلاب، حالا از مرحله امام عبور کرده‌ایم از صحابه نزدیک امام و کسانی چون آیت الله یزدی و آیت الله مصباح و آیت الله جنتی که از مهم ترین صحابه حضرت امام (ره) بودند الآن فقط یک نفر مانده است. بنابراین ما تقریبا از دوران صحابه عبور کردیم و داریم وارد مرحله می‌شویم. 🔻در روند عبور از صحابه و ورود به تابعین اگر در روایت از امام و شاخص‌های خللی وارد شود و بواسطه انقطاع نسلی، مبانی انقلاب به نسل جدید یا باصطلاح به تابعین سریان پیدا نکند؛ وقایع صدر اسلام تکرار می شود؛ در اینصورت ضرر کرده و به تعبیر مقام معظم رهبری سیلی خواهیم خورد. آیت الله مصباح حلقه وصل بین نسل صحابی اول انقلاب به نسل جدید بود و حالا باید مراقب باشیم این خط توسط جریان تحریف قطع نشود؛ مسیر استاد مصباح در متصل کردن امت به امام باید استمرار پیدا کند. @rozaneebefarda