رمزگشایی از تحریف به نقیصه غربگرایان در خصوص دیدگاه امام نسبت به «جمهوریت» نقدی بر سخنرانی اخیر سروش محلاتی [صفحه 5 از 7] امام خمینی چهار روز پس از سخنرانی 26تیر1358 تذکر مجددی را نسبت به حیث مردمی «جمهوری اسلامی» می‌دهند. ایشان در این سخنرانی ویژگی‌های غیرمردمی و غیراسلامی رژیم سابق از جمله استفاده از موسیقی برای تخدیر و تباهی جوانان را برشمردند و نابودی روحی انسان‌ها را یکی از اهداف رژیم سابق دانستند و در ضمن آن به مخالفت شهید مدرس به جمهوریت رضاخانی می‌پردازند که این بخش مورد استناد آقای محلاتی قرار گرفت: « ‏‏هیاهو کردند، فریاد کردند که ما می خواهیم شما را به دروازۀ «تمدن بزرگ» برسانیم‏‎ ‎‏و واقع مطلب دور کردن ملت بود از اصل تمدن، تا چه رسد به «تمدن بزرگ»! همه را‏‎ ‎‏دور کردند از تمدن؛ از آنی که استقلال انسان را درست می‌کند؛ استقلال فکری انسان. تا‏‎ ‎‏انسان استقلال فکری نداشته باشد، نمی تواند یک فرد مفیدی باشد، و این‌ها می‌خواستند‏‎ ‎‏فرد مفید پیدا نشود، اصلاً از انسان می ترسیدند. این‌ها دیدند که یک مُدرّس،‏‎‎‏ در زمان‏‎ ‎‏رضا خان یک مُدرّس بود که در مجلس بود ـ نگذاشت رضا خان آن وقت که جمهوری‏‎ ‎‏را می‌خواست درست بکند، مُدرّس نگذاشت درست بکنند. ولو برخلاف مصالح شد، و‏‎ ‎‏اگر شده بود بهتر بود، لکن آن وقت اینها نظر سوء داشتند. یعنی او به سلطنت که نرسیده‏‎ ‎‏بود، او می خواست رئیس جمهور بشود؛ و بعدش حالا کارهای دیگر بکند و کسی که‏‎ ‎‏جلوی او را گرفت مُدرّس بود که نگذاشت این کار عملی بشود. »(صحیفه امام ج9، ص203-202) بنابراین کارکرد سخنرانی 30تیر58 که به صورت ناقص مورد استناد آقای محلاتی قرار گرفت زدودن رسوبات فرهنگی عصر منحوس پهلوی بود و البته امام خمینی شاره‌ای گذرا به مزیت نسبی جمهوریت نسبت به سلطنت نیز داشتند. نتیجه‌ای که تا کنون گرفته شد این است که امام خمینی در مواجهه با اندیشه‌های سیاسی ارتجاعی امثال بازرگان که تا آخرین نفس از سلطنت مشروطه دفاع کردند به تبیین مزایای جمهوریت پرداختند اما بلافاصله و حتی در همان سخنرانی نظام مطلوب خود را «جمهوری اسلامی» معرفی کردند نه یک کلمه کم‌تر نه یک کلمه بیش‌تر. اندیشه امام خمینی در این زمینه کاملا مشخص است. امام نه «سلطنت مطلقه» را می‌پذیرد، نه «سلطنت مشروطه»، نه «جمهوری»، نه «جمهوری دموکراتیک» و نه هیچ‌کدام از نظام‌های خرد و کلان و تنها نظامی که به تصریح امام و رأی ملت تحقق یافت «جمهوری اسلامی» بود. اما در این میان معلوم نیست که آقای محلاتی چرا اندیشه مبین امام را کنار می‌گذارد و به فرضِ خاصِ تزاحم میان «جمهوری» و «سلطنت» می‌پردازد. به راستی چرا آقای محلاتی این موضوع خاص را انتخاب کرد و بدون آن‌که بگوید کلمات امام در خصوص مزایای جمهوریت غیراسلامی مربوط به جنگ و جدال با امثال بازرگان است، با استفاده گزینشی و تحریف‌آمیز از چند کلمه از کلمات بنیانگذار فقید نظام اسلامی؛ تلاش کرد به زعم خود تفسیری بدیع و علمی از مبانی امام ارائه دهد حال آن‌که در این سخنرانی با برداشتی ژورنالیستی و تحریف‌آمیز از برخی مبانی فکری امام مواجهیم که سطح بحث را در حد تفسیر به رأی از مبانی امام تنزل داده است. ▫️دعوت به 👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053