سه نظریه درباره روحانیت علامه حکیمی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️مسئله مسئله‌ای بسیار مهم است. وقتی به آن توجه نشود، مطالب دیگری پیش می‌آید: هر کس به خود حق می‌دهد که در این باره سخن بگوید، هر خائن و بی‌دینی فرصت پیدا می‌کند تا به روحانیت تشیع توهین کند، و بیگانه را شاد سازد، یا دستور او را اجرا کند. و در هر حال، اکنون در این مقوله، یعنی تهذیب و تصفیه روحانیت، مسائلی مطرح است. و سه سخن گفته می‌شود: ا- اسلام منهای روحانیت مطلقا 2- اسلام بعلاوه روحانیت مطلقا 3- اسلام بعلاوه روحانیتِ آگاهِ متعهدِ درگیر(روحانتی تصفیه شده) این سه نظریه ممکن است مطرح شود. نظریه نخست، اسلام منهای مطلق روحانیت، بزرگ‌ترین خیانت است. نظریه دوم، اسلام بعلاوه مطلق روحانیت نیز، بزرگترین خیانت است. نظریه سوم، اسلام بعلاوه روحانیتِ آگاهِ متعهدِ درگیر، راه خدا، و عین دستورات ائمه طاهرین است. و مورد قبول عقل، عرف و اعتبار است، و موردِ پسند وجدان عالی اجتماع. اگر کسی بخواهد نظریه اول را بکوبد و از بین ببرد، محال است با انتخاب نظریه دوم موفق بشود، و معلوم است که نظریه دوم، یعنی قبول روحانیت تصفیه نشده، و دفاع از آن، بجز اینکه زمینه را برای نفوذ نظریه اول فراهم می‌کند، برخلافراه خدا و انبیا و ائمه است. آگاهان حوزه، نباید از این واقعیت غفلت کنند، یا طفره روند. مخالفان تصفیه چه کسانیند؟ .... کسانی که دم از روحانیت و حفظ آن و حفظ حرمت آن می‌زنند، کدام روحانیت را منظور می‌کنند؟ آیا مقصود آنان، مطلق روحانیت موجود است، یعنی همه اشخاصی که این لباس را پوشیده‌اند، روحانی و روحانی نما باهم، آنهم در سراسر کشور، و اعم از با سواد و بیسواد، حوزه دیده و حوزه ندیده، خدمتگزار و کلاش ... یا خیر، مقصود آنان، فقط و فقطف روحانی است نه روحانی نما. به تعبیر علمای اصول، این دفاع کنندگان از روحانیت صحیحی‌اند یا أَعَمّی؟ اگر شِقّ اول مقصود است، یعنی دفاع از روحانی، که فَبِهَا المراد. و در این صورت باید بیشتر از دیگران در امر تصفیه روحانیت اهتمام ورزند. .... اما اگر شِقّ دوم مقصود است، یعنی دفاع از روحانیتِ تصفیه نیافته، روحانیت بطور أعَمّ: روحانی و روحانی نما، کسانی که این شِقّ را منظور می‌دارند، .... یا: الف- جاهلند، یعنی از حدود احکام شرع و روایات ائمه طاهرین در ذم علماء سوء، و امر ائمه ع به معرفی کردن و رسوا نمودن آنان خبر ندارند.... یا ب- فاسدند، یعنی اهل هوی و هوس و دنیا و نفسند، و اهلِ بهره‌کشی و تَمَتِّع و خوشگذرانی و لاتعهدی، و خود یا فزندان و نزدیکان و دوستانشان روحانی نمایند، و نمی‌خواهند تا به آنان صدمه‌ای برسد.... یا ج-خائنند، یعنی جاهل به امور نیستند، می‌دانند که بر وجود روحانی نما، چه زیانهایی مترتب است. می‌فهمند که نمی‌شود از جنسی دفاع کرد که هم اصلی دارد و هم بدلی، می‌دانند که چطور روحانی نما تیشه به ریشه دین و مقدسات می‌زند، و باعث بیرون رفتن گروه گروه از حوزه دین حق و ولایت حقه می‌شود، می‌دانند که روحانی نما، سبب می‌شودتا چه نفوس کم اطلاع از مبانی دین، بویژه جوانان، از دین زده شوند.... اینها را می‌دانند، اما به نوعی حیانت و ماموریت، اینچنین فکری را ترویج می‌کنند، و به اصطلاح، دفاع از روحانیت می‌نمایند. ▫️هویت صنفی روحانی، صص 74 و 75 و صص77 و 78. 🔘 روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053