🔰شادی در نه ربیع آری یا خیر؟ روز نهم ربیع که روز آغاز امامت امام زمان (عجل الله فرجه) است، از قدیم الایام در بین شیعه به عنوان روز شادی دانسته می شود. اکنون نیز رسانه ها از جمله صدا و سیما و مساجد و محافل این روز را جشن می گیرند. 🔸در پاسخ به سوالاتی که در این باره مطرح شده است نکاتی عرض می شود: ۱. شادی کردن یا عزا گرفتن از سنخ رفتار است و طبعا باید مقلدین را در این زمینه به مراجع معظم (حفظهم الله) ارجاع داد و در باب وظیفه عمومی و اجتماعی نیز باید نظر ولی فقیه (ادام الله ظله) را جویا شد. ۲. در باب بحث نظری در این زمینه باید توجه کرد که احیاء امر اهل بیت (علیهم السلام) و تعظیم شعائر دين این اقتضا را دارد که مومن در زمان شادی اهل بیت بزم شادی و در زمان اندوه آنان بساط غم را بگسترد. اما در تعیین موارد شادی و اندوه به نظر می رسد بخشی از آن موکول به عرف باشد یعنی اینکه امروز روز شادی اهل بیت است یا روز غم آنها را می توان با تطبیق عرف بر آن استخراج کرد. بنابراین وقتی مومنان امروز را "روز امامت امام عصر (عجل الله فرجه) و روز به دست گرفتن کار توسط منتقم ستم های بزرگ در طول تاریخ و نجات دهنده مومنان" می یابند، در درون خود شادی را احساس می کنند و بر آن می شوند که این روز را روزی برای بزرگداشت آن حضرت قرار دهند. این برداشت همان برداشتی است که مومنان از روز ازدواج امیر المومنین با فاطمه زهرا نیز دارند در حالی که روز بعد از روز شهادت امام جواد (علیه السلام) نیز هست. ۳. شادی در روز نه ربیع از بزرگان شیعه نقل شده است از جمله شیخ صدوق، سید ابن طاووس و دیگران که اگر تتبع شود چه بسا این امری مشهور و سیره بین مومنان باشد. سید ابن طاووس در بیانی یکی از علل شادی این روز را آغاز امامت امام زمان می داند. خواننده گرامی حتما با مقام بلند سید در تاریخ تشیع آشنا است. مشهور است که علامه طباطبایی سید را یکی از سه تن از علمایی می داند که به مقام تمکن در توحید رسیده اند. بزرگانی مانند آیت الله بهجت نیز در باب اعمال و ادعیه مومنین را به کتاب شریف اقبال ارجاع می دادند پس کلام ایشان در این زمینه برای آشنایان به مقام ایشان قابل چشم پوشی نیست. ۴. از آنجا که گفته شد شادی در این روز از سنخ رفتار است روایاتی که ترغیب به شادی در این روز کرده اند می توانند از باب تسامح در ادله سنن مستند قرار گیرند اگرچه سند آن روایت بنا بر برخی دیدگاه های رجالی ضعیف تلقی شود. توجه شود که ما این روایات را مستند تاریخی قرار ندادیم بلکه مستند در مقام رفتار شرعی استحبابی یا از باب رجاء ثواب خواهند بود. ۵. قیاس این روز با روز بعد از شهادت سایر امامان قیاسی مع الفارق است زیرا روز نه ربیع روز امامت ولی وقت (ارواحنا له الفداء) و منتقم و منجی نهایی مظلومان است و این عرفا باعث تفاوت این روز نزد مومنان شده است. ۶. هرگونه رفتاری برخلاف دستور اهل بیت بر مدارات با فرق دیگر اسلامی و منافی وحدت ممنوع است و این مراسم هرگز نباید دستمایه رفتارهای غلط و بیرون از مسلک فقاهت شیعی قرار گیرد. بدیهی است که بنا بر فرمایش بزرگان دین هر رفتاری که موجب ضرر به شیعیان در هرکجای عالم باشد مورد ضمانت آن شخص و گروه خواهد بود. 🔸در پایان تاکید می شود که این نوشته صرفا یک بحث نظری است و در این سنخ مسائل رفتاری عمومی و اجتماعی باید طبق نظر ولی فقیه و علمای دین عمل کرد. 🔸 🔸 🔸 🔸 🔸 🔸 🔸 🔸 🔸 🔸 متن روضه های اهل بیت (علیهم السلام) به همراه ارجاع به متون مقتل در کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub