💢آیا این پیاده روی پدیده ای نو و تازه خلق شده توسط حکومت است؟ پس از استقبال بی نظیر مردم و مشارکت گسترده در این اجتماع عظیم بشری، حالا عده ای از سر بُغض یا ترس این شبهه را وارد میکنند که این پیاده روی مستند نیست و در تاریخ سابقه ندارد. ✅اما بخوانید... سید محمدعلی قاضی طباطبایی در کتاب تحقیق درباره اول سیدالشهداء، راهپیمایی اربعین را سنت و رفتار مداومِ شیعیان از زمان ائمه دانسته که در زمان بنی‌امیه وبنی‌عباس نیز به این حرکت پایبند بوده‌اند. 📚درباره اول اربعین سید الشهدا، ص۲ ✅ پس از دوره شیخ انصاری این سنت فراموش شده بود و محدث نوری آن احیا کرد. نویسنده کتاب ادب الطف در گزارشی از مراسم اربعین در کربلا، اجتماع در این مراسم را به اجتماع مسلمانان در مکه تشبیه و به حضور هیئت‌های عزاداری در آن اشاره کرده که برخی به ترکی، عربی، فارسی و اردو مرثیه می‌خوانده‌اند. ادب الطف در سال ۱۳۸۸ق/۱۹۶۷م منتشر شده و نویسنده آن، جمیعت راهپیمایان اربعین را بیش از یک میلیون نفر تخمین زده است. 📚شبر، ادب الطف و شعراء الحسین، ج۱، ص۴۱. ✅اما با روی کار آمدن از پیاده روی ممانعت بعمل آمد تا جاییکه در سال ۱۹۷۷ با تیراندازی به زائران در نزدیکی شهر کربلا به اوج خود رسید. در زمان شرکت در این پیاده روی جریمه هایی نظیر زندانی و اخراج از پستهای دولتی دربرداشت. با این حال در همان سال آیت الله صدر در فتوایی شرکت در این راهپیمایی را واجب اعلام کرد. 📚مظاهری، فرهنگ سوگ شیعی، ۱۳۹۵ ش، ص ۱۰۲. @Roznegaar