🔰 آیا بیماری ها مسری هستند؟ در کانال دفتر آیت الله تبریزیان که منبع رسمی انتشار آراء و مواضع آقای تبریزیان است، مطلبی نقل شده که بسیار تعجب برانگیز است. در این کانال که تصویرش را در بالا میبینید ذکر شده: «پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله به مردم، مسلمانان و علما میفرمایند چیزی بنام سرایت وجود ندارد، ولی آن ها می گویند ما حرف پزشکان را قبول داریم..... پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله میفرمایند: لا عَدوی ... مَن أعدی الأوّل. می فرمایند: سرایت در کار نیست، پس بیمار اول از کجا بیماری به او سرایت کرده؟!» نمیدانم این مطلب از خود آقای تبریزیان است و یا اطرافیانش نوشته اند. علی ای حال به نام ایشان تمام می شود. اینگونه استناد به روایت بدون توجه به فضای صدور روایت و سایر روایات معارض، خبر از اشکالی اساسی در دستگاه استنباط یک شخص دارد. آیا به صرف اینکه ظاهر این روایت دلیل بر عدم مسری بودن بیماری ها دارد، می توان با سایر روایات و ادله یقینی تجربی که سرایت بیماری را اثبات می کند، مخالفت کرد؟ البته از دیرباز این روایت در میان محدثان شیعه و سنی مورد اختلاف بوده است و نظر قاطبه علمای فریقین بر این است که اعراب جاهلی گمان می‌کردند بیماری خود به خود گسترش می‌یابد و این روایت در مقام بیان این نکته است که سرایت بدون مشیّت خدای تعالی امکان ندارد. ازْدی (م ۴۶۶ ق) در کتاب الماء (ج‏۲، ص۷۷۴) كه اولين كتاب لغت طبی است، به این موضوع تصریح میکند : «و معنى” لا عَدْوَى‏” أنّه نفى لِما کانت تعتقده العرب من أنّ المرض یُعدى بطبعه من غیر اعتقاد تقدیر الله». معنای لا عدوی این است که نفی می کند آن اعتقادی که عرب داشتند که مرض به خودی خود و بدون اعتقاد به تقدیر خداوند سرایت می کند. علامه مجلسی در شرح این روایت می نویسد: يمكن أن يكون المراد نفي استقلال العدوي بدون مدخلية مشيته تعالى، بل مع الاستعاذة بالله يصرفه عنه.» «ممکن است مراد نفی استقلال سرایت بدون مدخلیت مشیت خداوند باشد، بلکه با پناه بردن به خدا، بیماری از او دفع می شود.» علامه مجلسی، مرآة العقول، ج 26 ص 97. بنابراین این روایت درصدد نفی وجود بیماری مسری نیست، بلکه دیدگاه اعراب جاهلی را که برای غیر خدا قدرت استقلالی قائل بودند، را نفی می کند. اما روایات معارض که بر سرایت داشتن بیماری دلالت دارد: «لا یوردّن ذوعاهة علی مُصحّ»؛ مریض را بر سالم وارد نکنند «لا يورد ممرض على مصح»؛ مریش را بر سالم وارد نکنند «فر من المجذوم فرارك من الأسد»؛ از جذام فرار کن مانند فرار کردن از شیر. «إذا سمعتم بالطاعون بأرض فلا تدخلوها»؛ هرگاه شنیدید در سرزمینی طاعون گسترش یافته هرگز به آنجا نروید» . این روایات در کنار مسلمات تجربی بشر در پزشکی گویای سرایت داشتن بیماری است؛ بنابراین استناد به یک روایت برای اثبات سرایت نداشتن بیماری ها، با وجود روایات معارض و شواهد تجربی مخالف صحیح نیست. افزون بر اینکه بیان این مطالب در این زمان به نوعی وهن روحانیت میشود. 📌 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|