✊من جهادی ام✌ http://sapp.ir/manjahadiam 📜📜📜مروری بر مطالب مهم سخنرانی استاد رحیم پور با موضوع "هستی شناسی حقوق" ♦️غالب مکاتب غربی از پس توضیح فلسفی حقوق برنیامدند؛ زیرا مبنایی برای تعریف حقوق،مدنظر ندارند و صرفا براساس فایده گرایی مادی،عرف جامعه،جبر قانون و...حقوق را صورت بندی و تبیین می کنند. ♦️"معاد" ضامن تحقق قطعی حقوق بشر می باشد؛یعنی اگر حقوقی تضییع شود و در دنیا احقاق نشود قطعا در آخرت جبران خواهد شد. ♦️غربی ها برخلاف ادعای حقوق بشری که دارند،هیچ توضیح  فلسفی برای "حقوق بین الملل" ندارند، یعنی معلوم نیست کشورها چه حقوقی دارند، مثلا مشخص نمی کنند که چرا چند کشور باید از "بمب اتم" و "حق وتو" برخوردار باشند و برای کل دنیا تصمیم سازی کنند. ♦️در منطق اسلام،حقوق ذاتی(تکوینی) با مسائلی مانند:عرف جامعه،رای اکثریت و...دستخوش تغییر نمی شوند.بعنوان مثال حکم حرمت "زنا" طبق عرف جامعه و گرایش اکثریت مردم به فساد جنسی هرگز تغییر نخواهد کرد. ♦️حقوق ذاتی بشر ریشه در تکوین عالم و آدم دارد و این حقوق، ملاکات نفس الامری دارند، یعنی آنچه حرام و ممنوع شده است واقعا به ضرر بشر بوده و آنچه بعنوان تکلیف درنظر گرفته شده دربردارنده مصلحت بشر بوده است. ♦️"مباح"، "مستحب" و "مکروه" تنها در حوزه فقه مطرح است و در حوزه اخلاق دو حکم بیشتر وجود ندارد.اگر در مسیر حق قدم برمی داریم هر کار ما "عبادت" است حتی غذاخوردن،خوابیدن و راه رفتن؛و اگر در مسیر باطل قدم برمی داریم هرکار ما نوعی گناه به حساب می آید. ♦️"حقوق" بر "فضیلت"؛ و "فضیلت" بر "حقیقت" استوار است یعنی باتوجه به حقیقت عالم و آدم، فضایلی برای انسان تعریف می شود و برحسب این فضایل، حقوق او تعیین می شود. ♦️فرایند غلطی که منتج به تولید حقوق بشر سکولار(تعریف حقوق بدون توجه به مبدا، معاد و خواست خدا) می شود به صورت زیر است: 1️⃣معرفت شناسی مادی(نادیده گرفتن بخش عمده ای از منابع و روش های کسب معرفت مانند:"وحی" ،"شهود" و بخش معنوی عقل یعنی"عقل معاد")⬅️2️⃣هستی شناسی مادی(نگاه محض به طبیعت و انکار ماوراء الطبیعه)⬅️3️⃣انسان شناسی مادی(تعریف انسان بصورت یک موجود سرگردان و تماما مادی که مبدا و معادی ندارد)⬅️4️⃣تعریف اخلاق و حقوق صرفامادی برای این موجود سرگردان(تعریف حقوق و اخلاق برمبنای سود مادی،عرف جامعه،جبر قانون و...) ♦️اگر انسان به شناخت صحیحی از خود،خدا،عالم و دیگران دست یابد، کم کم احساس مدیون بودن در او ظهور می کند و متوجه حقوق مختلفی که بر گردن دارد می شود(حق الله،حق الناس،حق النفس،حق حیوان،حق گیاه و حق اشیا). ♦️برای کشف و اثبات حقوق مختلف به تعامل "وحی" و "عقل" نیازمندیم. ♦️حقوق علل تامه نیستند بلکه مقتضی اند،یعنی هیچ کس و هیچ چیزی جز "خدا" حق ذاتی ندارد و بقیه حقوق به سبب "اقتضائات"، پدید آمده اند.شاهد اثبات این مدعا نیز پیدایش تعارض و تناقض بین حقوق مختلف در عالم خارج می باشد(اگر حقوق، "ذاتی" بودند، نباید در عالم واقع دچار تزاحم می شدند) ♦️در تزاحم بین حقوق مختلف باید دید در شرایط موجود کدام حق بیشتر "هدف آفرینش" و "تکامل بشر" را تامین می کند و سپس بین آنها داوری نمود.مثلا:وقتی ملک شخصی یک نفر به منظور ساخت اتوبان تخریب می شود(البته اگر ساخت اتوبان ضرورت داشته باشد) به این دلیل است که با ساخت اتوبان مصالح تعداد افراد بیشتری تامین می شود(البته حق فرد صاحب خانه نیز باید به صورتی دیگر جبران شود) ♦️حق ذاتی، تنها حق الله است و بقیه حقوق باید به حق الله ارجاع داده شوند و گرنه قابل اثبات فلسفی نیستند، یعنی اگر "الله" و "حق الله" انکار شود دیگر نمیتوان اثبات کرد چه چیزی حق است و چه چیزی باطل،پس بنابراین حقوقی همچون آزادی،عدالت و...باید مبتنی بر حق الله باشند. ♦️تفاوت آزادی در منطق اسلام با آزادی در منطق لیبرال در احترام به "حق الله" مشخص می شود،مثلا در منطق لیبرال گفته می شود که اگر رابطه نامشروع با رضایت هر دو طرف انجام شود بلامانع است، در حالی که در منطق اسلام، "زنا" تحت هر شرایطی حرام است حتی اگر هردو طرف راضی باشند؛زیرا قرار نیست که "خدا" تابع "بشر" باشد(و مثلا به خاطر راضی بودن دو طرف،حکمش را عوض کند) بلکه این "بشر" است که باید تابع "خدا" باشد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📙📙عنوان سخنرانی:"حقوق" از "کجا"؟ "اخلاق" "چرا"؟(1)-سالگرد شهادت آیت الله مطهری-1391 📘📘تاریخ پخش:11 اردیبهشت 98-برنامه چند دقیقه برای تفکر-شبکه چهار باما افسران جنگ نامرئی و مربی سوادرسانه و فضای مجازی شوید http://sapp.ir/manjahadiam مشاوره رایگان رایگان با کارشناس کانال http://eitaa.com/rzangane