✅ حکم گوش دادن به صدای زن 🔰 آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای -اگر صداى زن (چه به صورت تک خوانی و یا همخوانی با زنان و یا با مردان ) به صورت و گوش دادن به صداى او هم به قصد لذت و ریبه نباشد و مفسده‏اى هم بر آن مترتّب نشود، اشکال ندارد، اگر مفسده داشته باشد و یا تحریک شهوت بکند، جایز نیست. 🔰 آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی -س: شنیدن صدای آواز زن برای مرد نامحرم چه حکمی دارد؟ ج: حرام است. -س: آیا گوش دادن به موسیقی‌هایی که زنان می‌خوانند، ولی آرام هستند و مناسب مجالس فساد نیستند، هم اشکال دارد؟ ج: حرام است. ◀️ تعریف غنا: 🔸غنا بدون مد به معنای بی‌نیازی و با مد همان آواز خواندن است. [راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، (دفتر نشر الکتاب، دوم، ۱۴۰۴ ه) ص۳۶۶. ] 🔸بعضی هم به معنای آواز یا کشیدن آواز معنی نموده‌اند. و بعضی دیگر به معنای نیکو کردن صورت یا نازک نمودن آن معنی نموده‌اند. [ انصاری، شیخ مرتضی، مکاسب محرمه (چاپ قدیم، خط طاهر خوشنویس، ۱۳۷۵ ق)، ج۱، ص۲۹۱. ] 🔹غنا در اصطلاح فقهاء عبارت است از کشیدن صدا و آواز، با دو شرط: یکی این‌که دارای رفت و برگشت و گردانیدن آواز در حلق باشد (= ترجیع). دیگری طرب آور باشد: یعنی در انسان حالت خفت و سبکی خاصی به وجود آورد که باعث شدت حزن و یا خوشحالی زیاد می‌شود و بعضی‌ها قید لهوی بودن را هم اضافه نموده‌اند [ انصاری، شیخ مرتضی، مکاسب محرمه (چاپ قدیم، خط طاهر خوشنویس، ۱۳۷۵ ق)، ج۱، ص۲۹۱.] 🔹در نتیجه فرق آن دو این شد که موسیقی از نوع آهنگ و صداهایی است که توسط آلات خاص و یا حرکت‌های طبیعی ایجاد می‌شود. نوع حرام آن موسیقی است که متناسب مجالس لهو و لعب، و اهل فسق باشد که تمام فقهاء این نوع موسیقی را حرام می‌دانند، ولی اگر متناسب با مجالس لهو و لعب و اهل فسق نباشد به نظر برخی از فقها حرام نیست ولی غنا صوتی است که توسط انسان، با گرداندن صوت در حلق «ترجیع» ایجاد می‌شود. ◀️ خلاصه کلام؛ وقتی یک زن، صدایش را نازک کند، با آن لحن و وزن دهد و ... چه با موسیقی باشد چه بدون موسیقی، چه قرآن بخواند چه شعر حافظ و فردوسی و چه آهنگ گوگوش، در چهارچوب غنا قرار میگیرد. حال ما چه با قصد لذت و ریب گوش کنیم چه بدون قصد لذت هم فرقی ندارد. 🔰 استفتائات رهبری در مورد موسيقى و غنا 🔸س ۱۱۳۸. مقصود از موسیقی و غنا چیست؟ ج. غنا یعنی ترجیع صدا به نحوی که لهوی مضلّ عن سبیل الله باشد که از گناهان بوده و بر خواننده و شنونده حرام است. ولی موسیقی، نواختن آلات آن است که اگر به نحو لهوی مضلّ باشد، هم بر نوازنده و هم بر شنونده حرام است. و اگر به آن نحو نباشد، فی نفسه جایز است و اشکال ندارد. ✍️ سید احمد رضوی 🔰 صراط؛ مروج گفتمان اصیل انقلاب http://eitaa.com/joinchat/1112735758C332d249c3e