✅ قرینه نهم 🔹یکی دیگر از مواردي که نظر علامه مجلسی بدان جلب شده و درصدد توجیه آن بر آمده، این قسمت رساله ذهبیه است که به حجامت شونده توصیه میکند، در فصل زمستان بعد از حجامت، به اندازه یک نخود «تریاق اکبر» بخورد. 🔸در خور ذکر است که نام دیگر «تریاق اکبر»، تریاق فاروق است و از معجون ها و ترکیبهاي بسیار عجیب و سودمند اطبا یونان است که اندروماخس آن را ابداع کرده و در آن اجزاي حرامی نظیر خمر، گوشت مار افعی، جند بیدستر و... به کار رفته است و از عناصر اصلی تشکیل دهنده این معجون به شمار میروند. 🔹سخن بر سر این است که آیا امام رضا(ع)، معجونی با اجزاي حرام را سفارش میکند؟ آن هم بعد از حجامت که هیچ ضرورت و اضطراري در کار نیست؛ چون حجامت امري متعارف و رایج بوده و مردم آن روزگار، آن را به عنوان روش طبی پیشگیرانه به کار میبسته اند. البته توصیه به خوردن قدري تریاق فاروق اکبر در میان اطباي یونان و غیر یونان امري عادي است؛ بدون آن که توجهی به حرمت و یا عدم آن در حال اضطرار و یا غیر آن داشته باشند؛ همانسان که در موارد زیادي بی پروا استعمال خمر را پیشنهاد و سفارش میکنند. 🔸مجلسی که محملی برای این دستور آن هم از ناحیه معصوم (ع) نمی یابد، ترجیح میدهد به گونهاي صورت مسئله را تغییر دهد تا از این تنگنا رهایی یابد . ایشان مینویسد: «پس چاره اي جز حمل آن بر تریاق فاروقی نداریم، تا مشتمل بر اجزاي حرامی نظیر خمر، گوشت مار افعی، جندبیدستر و نظایر آن نباشد». 🔹بوعلی سینا در کتاب قانون در ذیل تریاق فاروق نکته لطیفی را بیان می کند که مناسب این مقام است. ایشان مینویسد: «اطباي بسیاري از جمله جالینوس و دیگران تلاش کرده اند، در اجزاي تریاق فاروق چیزي را کم یا زیاد کنند و ترکیب جدیدي را به نام خود به ثبت برسانند تا در متون پزشکی نامشان جاودانه شود؛ اما هر چه کوشیدند نتوانستند نه چیزي بدان بیفزایند و نه چیزي از آن بکاهند؛ زیرا اثر جادویی و معجزه آساي آن فقط در همان ترکیب اولیه آن وجود دارد». 🔸البته مراد ما از نقل این سخن متهم ساختن علامه مجلسی به تغییر این ترکیب به خاطر غرضی که ذکر شد نیست؛ بلکه منظور آن است که وقتی تریاق فاروق گفته میشود، انصراف به همان تریاق فاروق مشهور با اجزاي مشخص و معلوم آن دارد و اگر متکلم غیر از آن را اراده کند، باید مراد خود را بیان نماید. ◀️ مقاله آیت الله استاد احمد عابدی @s_a_razavi