✅ اسلام و علم 🔻 قسمت سوم 🔰 طب در منظر اسلام 🔸 طب نیز همانند دیگه علوم بشر در طول تاریخ دارای پیشرفتهای گسترده ای بوده است به شکلی که کیفیت و کمیت طب در دوره کنونی با دوره طب اسلام غیر قابل قیاس است(چه از نظر تکنولوژی، چه تجربه و تخصص، چه تنوع درمانگری و چه کشف داروها) 🔹 اگر ما بخواهد طب را در قالبی محدود و دگم در بستر زمان، مکان و تجربه محصور کنیم، طبعا طب تعریفی ما ناقص و ناکارآمد خواهد بود. لذا نگاه اسلام به طب نیز بر مبنای نگاه کلان محور، با تعیین حدود و ثغور و نیز تعریف قواعد و اصول درمانگری در بستر تجربه و زمان بوده است که شامل تمام اعصار و ملل میشود. 🔹 نگاهی مبتنی بر: ▪️ جهان بینی الهی ▪️ انسان شناسی اسلامی ▪️ استفاده از تجربیات گذشتگان و دیگر ملل ▪️ استفاده از تکنولوژیهای روز ▪️ رعایت احکام شریعت ▪️ تعیین قواعد و اصول 🔰 در این نگاه ما مرزبندی زمانی، مکانی و نژادی به شیوه های مختلفِ درمانگری نداریم، بلکه تمام تجربه ها و دستاوردهای بشری در طول تاریخ و توسط ملل دیگر را پذیرا هستیم البته بر اساس حدود و ثغور و قواعد و اصول تعیینی اسلام؛ مثلا: 🔹 ممکن است در تجربه درمانگری غرب در قالب طب رایج برخی از درمان ها توسط شراب، ژلاتین خوک و ... صورت گیرد که منطبق بر اصول و قواعد اسلامی نیست، ما صرفا همان بخش را حذف میکنیم اما از مابقی شیوه های درمانگری آن یا مستقیما استفاده میکنیم یا در تحقیقات خود بهره میبریم( نگاه ما نگاهی صفر و صدی نیست) 🔹 در بخشی از تجربه های برخی کشورها مانند کره(سوجوک)، سوئد، ژاپن (شیاتسو) و ... درمانگری بر مبنای ماساژ است؛ در اینجا نیز ما از این تجربیات میتوانیم بهره ببریم اما در قالب همان حدود و ثغور و قواعد و اصول تعیینی اسلام، مانند ▪️ رعایت احکام محرم و نامحرم ▪️ عدم ماساژ برخی از نواحی بدن ▪️ رعایت قواعد عدم تحریک پذیری و تحریک شوندگی 🔹 در طب چینی و برخی ملل نیز در کنار بسیاری از شیوه قابل قبول درمانگری، برخی شیوه هایی که در آن استفاده از گوشت برخی از حیوانات مانند هزارپا، کرم، مار و ... نیز وجود دارد و ما حذف آن بخش ها از شیوه های قابول قبول آن میتوانیم استفاده ببریم. 🔰 در کنار تجربیات و کشفیات بشر در درمانگری، در طول حیات 250 ساله اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام نیز روایات و دستورالعمل هایی بیان شده است که میتوان با بررسی و تعمق در سندیت و ویژگیهای آن در تکمیل، تصحیح و تجمیع تجربیات بشر استفاده نمود. ✅ در اسلام ما جزیره ای منفک شده از تجربیات درمانگری با نام طب اسلامی نداریم؛ بلکه تنها یک طب با مبانی اسلام هست که مرجع و شاکله صحت سنجی، اعتبار دهی و تقویت دستاوردهای تجربی و کشفی بشر در حوزه درمانگری است. ✅ در اسلام ما نگاه تکفیری و دگم بر مبنای رد تمام دستاوردهای بشری نداریم؛ بلکه ما با تجمیع، تصحیح و تکمیل تمام آن تجربیات، نگاه دقیق و جامعی را به تمام ملل دیگر در قالب بخشی از تمدن نوین اسلامی ارائه میکنیم . ◀️ اما متاسفانه باید گفت طبی که اکنون داعیه دار نام طب اسلامی هست نه تنها هیچ سنخیتی با مبنا اسلام ندارد بلکه سد راهی بزرگ در مقابل نگاه حقیقی اسلام به طب و درمانگری است. @s_a_razavi