✅ پرسش و پاسخ اول 🔰 پرسش: برای اثبات ولایتمداری در هر امری مجبور به تبعیت بی چون و چرا هستیم؟! در حالیکه در اسلام این نوع تبعیت مطلوب نیست. اسلام اجازه تحقیق و تحلیل و تفکر داده و حتی اجازه انتخاب. 🔹 پاسخ: 🔸 قبل از پاسخ به این پرسش، من یک سوال مطرح میکنم: آیا امیرالمومنین علی علیه السلام که تابع محض و مطلق در ولایت نبی اکرم صلی الله علیه وسلم بود، دارای تفکر، علم، بصیرت نبود؟ دارای انتخاب نبود؟ ▪️ بدیهی است که امیرالمومنین نقطه اوج علم و حکمت و بصیرت بودند و همچنین دارای حق انتخاب مطلق 🔸 خب؛ پس چرا قله علم و حکمت و بصیرت، در مقابل ولایت تابع محض و مطلق بود؟! ▪️ آیا نمیتوان از این تبعیت امیرالمومنین، استنتاج نمود که هر چه انسان، علم و حکمت و بصیرتش بالاتر باشد، در مقابل ولایت تابعیت گسترده تری دارد؟ ▪️ وقتی ما به سیره اهل بیت عصمت و طهارت در حوزه تبعیت نگاه میکنیم، وقتی ما به سیره صحابی و یاران شاخص اهل بیت مانند سلمان، ابوذر، عمار، میثم، حضرت عباس، حضرت مسلم، حضرت علی اکبر و ... در حوزه تبعیت نگاه میکنیم، وقتی ما به سیره علما و مراجع و اندیشمندان بزرگ اسلام در حوزه تبعیت نگاه میکنیم، در می یابیم که آنها در مقابل ولایت دارای تبعیت محض و مطلق بودند و هر کدام دارای علم و حکمت و بصیرت بیشتری بوده است، تبعیتش محکمتر بوده است. ▪️ این موضوع نکته مقابلی هم دارد، و آن هم اینکه هر چه انسان جاهل تر باشد، تبعیتش در مقابل ولایت پر انقلت تر و با اما و اگر بیشتری همراه است. 🔸 حال میتوان، استنتاج نمود که تبعیت بی چون و چرا یک است که صرفا افراد دارای علم و حکمت و بصیرت از آن برخوردار هستند؛ و نیز اینگونه نتیجه گرفت انتخاب افراد حکیم و عالم و بصیر بر اساس علم و حکمت و بصیرت آنهاست نه جبر ✅ وقتی انسان های عالم و حکیم و بصیر و کامل در تبعیت محض و مطلق پیشتاز هستند، تکلیف و جحت بر امثال مایی که از دانش و علم اندکی برخوردار هستیم معین است که راه صلاح و نجات ما در تبعیت از ولایت است و بس. ✍️ سید احمد رضوی 🔰 صراط؛ مروج گفتمان اصیل انقلاب http://eitaa.com/joinchat/1112735758C332d249c3e