امیرمؤمنان می‌فرماید ،که ما دو عید داریم اولی عید ظاهری همان عید فطر، عید قربان و ... دومی هر روزی که انسان در آن روز به دنبال کمال انسانی باشد عید است. در راه انسانیت به تمنا نشود بس درین راه خون جگر باید خورد باید سختی کشید آقا نفس انسان فراری است اگر نتوانی او را در سیطره خود داشته باشی از دست می‌رود سرکشی می‌کند ،انسان باید دائم الحضور باشد. آن جور که انسان در کلاس حضوری با استاد درس می‌گیرد، با وسایل ارتباطی امثال موبایل و غیره نمی‌تواند یاد بگیرد چون اینها جمادند. " روز عید فطر بهتر است جماد ببخشد(برنج و...)؛ فطریه ازنوع جماد و نبات را بگیرد و بدهد. عید قربان ،قربانی به جماد و نبات تعلق نمیگیرد،به حیوان تعلق میگیرد. فرمودید مراتب از جماد و نبات و حیوان است تا انسان. شخص باید مقدمه بگیرد بیاید در عید فطر از دست جماد و نبات آزاد بشود، بعد مقدمه بگیرد و بیاید در عید قربان از دست حیوان هم آزاد شود.که دیگر بعد از عید قربان وارد وادی انسانیت بشود. که اینجا دور هم هست. همین جور سال به سال تا جایی که دیگر ابن الزمان و ابن المکان نیست و أَب الزمان و أَب المکان می‌شود که دیگر کل شبش میشه روز و کل روزش میشود شب، هر روزش عید فطر است، هر روزش عید قربان است.هر شبش لیله القدر است.که دیگر در آن مقام علی الظاهر مأموربه شریعت هست مثل بقیه اما دیگر در وادی انسانیت قدم می‌گیرند.یعنی برایش ملکه بشود و دیگر تنزل نکند.در عید فطر، فطریه را باید بدهد به فقرا و هیچ هم خودش استفاده نکند اما درعید قربان دیگر فقط فقرا نیست... https://eitaa.com/sabkezendegikareemane