مطالب بیان شده در جلسه بالا 👆👇
حکمت 400 نهج البلاغه
وَ قَالَ (عليه السلام) : الْعَيْنُ حَقٌّ، وَ الرُّقَى حَقٌّ، وَ السِّحْرُ حَقٌّ،
وَ الْفَأْلُ حَقٌّ؛ وَ الطِّيَرَةُ لَيْسَتْ بِحَقٍّ، وَ الْعَدْوَى لَيْسَتْ بِحَقٍّ؛
وَ الطِّيبُ نُشْرَةٌ، وَ الْعَسَلُ نُشْرَةٌ، وَ الرُّكُوبُ نُشْرَةٌ،
وَ النَّظَرُ إِلَى الْخُضْرَةِ نُشْرَةٌ.
امیر المومنین ع فرمودند :
1 = چشم زخم حقيقت دارد
2 = و تعويذ حقّ است
3 = سِحر و جادوگرى حق است و واقعيّت دارد
4 = و فال نيك حق است و واقعيّت دارد،
وَ الطِّيَرَةُ لَيْسَتْ بِحَقٍّ،
امیر المومنین ع فرمودند :
5 - فال بد زدن درست نيست .
فال زدن اگر خیر باشد
به آن « تفأل » میگویند،
فال زدن اگر شرّ باشد
به آن « تطیّر» مىگویند
اَعراب به وسيله پرندگان یا
صدای آنان فال بد مى زدند
هنگام سفر، پرندهاى را رها مىكردند
اگر به سمت راست مىپريد اين كار را به فال نيك مىگرفتند و سفر مىكردند
و اگر به سمت چپ مىپريد
فال بد مىزدند و سفر را تعطيل مىكردند.
كافي ج8 ص198
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص
كَفَّارَةُ الطِّيَرَةِ التَّوَكُّلُ.
رسول خدا (ص) فرمود : كفاره فال بد زدن
همان توكل بخدا است .
( توكل بر خدا فال بد را بى اثر مىكند )
نمونه فال بد : من می دونم ما شکست می خوریم ...
كافي ج8 ص197 قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع
الطِّيَرَةُ عَلَى مَا تَجْعَلُهَا إِنْ هَوَّنْتَهَا تَهَوَّنَتْ
امام صادق ع فرمودند : فال بد اثرش به همان اندازه است كه آن را مىپذيرى،
اگر آن را سبك بگيرى كم اثر خواهد بود
وَ إِنْ شَدَّدْتَهَا تَشَدَّدَتْ وَ إِنْ لَمْ تَجْعَلْهَا شَيْئاً لَمْ تَكُنْ شَيْئاً
و اگرآن را محكم بگيرى پر اثر،
و اگر به آن اعتنا نكنى ،
هيچ اثرى نخواهد داشت
( = فال زدن چيز موهومى است و حقيقتى ندارد،
و اين بستگى به روحيه و تفکرات شخص دارد
كه اگر آدم خرافى باشد فال بد زدن براى خودش ايجاد ناراحتى مىكند و گر نه واقعيتى ندارد )
پيغمبر اكرم ص فرمودند : مرآة ج11 ص 392
ثَلَاثٌ لَا يَسْلَمُ مِنْهَا أَحَدٌ
: سه چيز است كه هيچكس از آن سالم نمىماند
( و وسوسههاى آن در درون قلب
غالب اشخاص پيدا مىشود )
الطِّيَرَةُ وَ الْحَسَدُ وَ الظَّنُّ
قِيلَ فَمَا نَصْنَعُ قَالَ إِذَا تَطَيَّرْتَ فَامْضِ
فال بد و حسد و سوء ظن است،
عرض كردند پس چه كنيم ؟
فرمود : هنگامى كه فال بد زدى اعتنا مكن و بگذر
وَ إِذَا حَسَدْتَ فَلَا تَبْغِ وَ إِذَا ظَنَنْتَ فَلَا تُحَقِّقْ
و هنگامى كه حسد در دلت پيدا شد ظلم نکن
و هنگامى كه سوء ظن پيدا كردى آن را ناديده بگير
در ميان غربيها رد شدن از زير نردبان
و افتادن نمكدان و هديه دادن چاقو
به شدت به فال بد گرفته مىشود
مشركان در برابر پيامبران الهى به فال بد
متوسل مى شدند تا روحيه آن ها را تضعيف كنند
و يا مردم را از اطراف آن ها پراكنده سازند.
كافي ج 8 ص314 عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى ع قَالَ :
الشُّؤْمُ لِلْمُسَافِرِ فِي طَرِيقِهِ خَمْسَةُ أَشْيَاءَ
سليمان جعفرى از امام موسى بن جعفر (ع) روايت كرده
كه فرمودند : شومى در سر راه مسافرشش چيز است :
( كه مردم آن را شوم دانند )
الْغُرَابُ النَّاعِقُ عَنْ يَمِينِهِ وَ النَّاشِرُ لِذَنَبِهِ وَ الذِّئْبُ الْعَاوِي الَّذِي يَعْوِي فِي وَجْهِ الرَّجُلِ وَ هُوَ مُقْعٍ عَلَى ذَنَبِهِ يَعْوِي ثُمَّ يَرْتَفِعُ ثُمَّ يَنْخَفِضُ ثَلَاثاً وَ الظَّبْيُ السَّانِحُ مِنْ يَمِينٍ إِلَى شِمَالٍ
1- كلاغى كه از سمت راست او بانك زند و دم خود را باز كند
2- گرگى كه زوزه كشد در روى مرد (مسافر) و بر سر دم نشيند، زوزه كشد و برخيزد و بنشيند تا سه بار.
3- آهوئى كه از سمت راست درآيد و بسمت چپ رود.
وَ الْبُومَةُ الصَّارِخَةُ وَ الْمَرْأَةُ الشَّمْطَاءُ تِلْقَاءَ فَرْجِهَا
وَ الْأَتَانُ الْعَضْبَاءُ يَعْنِي الْجَدْعَاءَ
4- جغدى كه فرياد زند.
5- زنى كه موى سرش سفيد و سياه باشد و روبرو درآيد.
6 - و ماده الاغ گوش بريده.
فَمَنْ أَوْجَسَ فِي نَفْسِهِ مِنْهُنَّ شَيْئاً فَلْيَقُلْ اعْتَصَمْتُ بِكَ يَا رَبِّ مِنْ شَرِّ مَا أَجِدُ فِي نَفْسِي قَالَ فَيُعْصَمُ مِنْ ذَلِكَ.
و هر كس ( هنگام سفر ) از ( تصادف با ) اينها بد دل شود
بايد بگويد : اعتصمت بك يا رب من شر ما اجد في نفسى
( يعنى پروردگارا بتو پناهنده شدم از آنچه در دل خود مييابم ) فرمود : ( با گفتن اين جملات ) از شر آنها محفوظ خواهد ماند
ادامه دارد 👆👆
🆔
https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌷📚🌷📚🌷📚🌷
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.