موضوع بحث شده در جلسه بیست و پنجم 📖 👇👆
🌹 تدریس کتاب
#آیات_العقائد 📗
فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ
وَ ما رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمى
وَ لِيُبْلِيَ الْمُؤْمِنِينَ مِنْهُ بَلاءً حَسَناً
إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ «17» انفال
شما (با نيروى خود)، آنان (كفّار) را نكشتيد،
بلكه خداوند (با امدادهاى غيبى) آنها را به قتل رساند.
(اى پيامبر!) آنگاه كه تير اافكندى، تو نيفكندى، بلكه خدا افكند
(تا كافران را مرعوب كند) و تا مؤمنان را از سوى خويش
به آزمونى نيكو بيازمايد، زيرا خداوند، بسيار شنوا و داناست.
در روز جنگ بدر، پيامبر صلى الله عليه و آله به على عليه السلام فرمود: مشتى خاك و سنگريزه از زمين بردار و به من بده.
على عليه السلام چنين كرد وپيامبربا خواندن دعايى آنها را به سوى دشمن پرتاب كرد و به صورت معجزهآسايى، طوفانى به پا كرد وباعث وحشتى عجيب در دل دشمن شد.
آرى، عامل مهم پيروزى در جنگ بدر، اراده و امداد الهى بود،
نه نيروى مادّى و قواعد و تاكتيكهاى نظامى و گرنه لشگرى اندك
و تنها با يك يا دو اسبسوار، چگونه بر سپاهى انبوه و كاملًا مجهّز و داراى يكصد اسبسوار، پيروز مىشد؟
«بَلاءٌ»، به معناى آزمايش است
كه اگر با نعمت و پيروزى باشد، «بلاء حَسَن» است
و اگر به وسيلهى مصيبت و مجازات باشد «بلاء سيّىء»،
چنانكه قرآن دربارهى بنىاسرائيل مىفرمايد:
«وَ بَلَوْناهُمْ بِالْحَسَناتِ وَ السَّيِّئاتِ» اعراف 168
انسان اگر با اعتقاد صحيح و در مسير حقّ حركت كند و به فرمان الهى تلاش و كوشش كند، امدادهاى خداوند را در پى خود دارد، «لِيُبْلِيَ الْمُؤْمِنِينَ مِنْهُ بَلاءً حَسَناً»
و وجود او وجودى خدايى مىگردد،
چنانكه در روايتى خداوند مىفرمايد: بنده با نافله و كارهاى مستحب به مقام قرب رسيده، دست او دست من، گوش او گوش من
و تمام اعضا و جوارح او خدايى مىشود
و آنچه بخواهد، همان مىشود.
انّه ليتقرّب الىّ بالنافلة حتّى احبّه
فاذا احببتُه كنتُ سمعه الّذى يسمع به
و بصره الّذى يبصر به
و لسانه الّذى ينطق به
و يده الّذى يبطش بها
ان دعانى أجبتُه و ان سألنى أعطيتُه ...
پس اگر حركتى نيز انجام دهد، آن حركت از خداوند است.
«وَ ما رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمى» امّا در مقابل اگر در مسير غير الهى و به فرمان ديگران حركت كند،
در حقيقت وجودى شيطانى پيدا نموده است،
چنانكه عايشه در رويارويى با سپاه اميرالمؤمنين على عليه السلام
در جنگ جمل، به تأسّى از پيامبر صلى الله عليه و آله مشتى خاك به سوى آنان پرتاب كرد و دعا كرد، پس از آن حضرت على عليه السلام به او فرمودند: «اين شيطان بود كه چنين كرد.
«و ما رميتَ اذ رميت و لكنّ الشّيطان رمى».
پيروزى در جنگ موجب غرور و عُجب شما نشود،
خداوند و امدادهاى او را فراموش نكنيد.
فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ ...
انسان در افعال خود، نه مستقل از ارادهى خداوند است و نه مجبور. كارها، از آن جهت كه با اختيار از انسان سر مىزند،
به او نسبت داده مىشود، ولى چون نيرو وتأثير از خداست،
به خدا نسبت داده مىشود. ما رَمَيْتَ ... وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمى
جنگ و جهاد، از وسايل آزمايش الهى است
تا مؤمنان واقعى از افراد سست ايمان و يا بىايمان شناخته شوند. «بَلاءً حَسَناً»
امداد الهى و پيروزى مؤمنان و شكست دشمنان اتّفاقى
و بىحساب نيست، بلكه از روى علم وآگاهى خداوند است.
«إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ»
🆔
https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌷📚🌷📚🌷📚🌷
🆔
https://instagram.com/sadeghiye_
.