🛑 انیمیشن شش ابر قهرمان Big Hero 6 (پسربچه و ربات مهربان) یکی از آثار پخش شده پُرتکرار از صدا و سیما 🔺فیلم با نمایش یک مبارزهِ رباتیک آغاز می شود که به شکل عجیبی به صورت زیرزمینی و توسط گروه های تبهکار برگزار و نشان از شنیع و غیراخلاقی بودن آن دارد(دقیقه ۲ فیلم)، این شروع محیرالعقول حکایت از فیلمی عجیب دارد که با تداعی لحظات چالشی نوجوانان همسن و سال قهرمان داستان برای مشارکت در یک مسابقه، آنان را به داشتن یک نگاه متفاوت فرا می‌خواند (دقیقه ۱۴ فیلم)، نگاه متفاوتی که شاید در بیان غیر منتظره و حتی غیر معقول به نظر برسد ولی در سحر تصاویر، مضامینش به راحتی در ضمیرناخودآگاه مخاطب حک خواهد شد. 🔺تصویر اغراق آمیزی از قدرت ربات ها (دقیقه ۱۷) و در پی آن مرگ و فقدان برادر قهرمان داستان که نهایت صرف زمان برای روایت آن فقط یک دقیقه از فیلم را به خود اختصاص داده و با چند پِلن کوتاه و بدون دیالوگ از آن گذر می شود (دقیقه ۲۲ فیلم) مخاطب را با ابهام و سوالی درگیر می کند که این خلع و فقدان چطور برای قهرمان داستان جبران می شود و همگی خُرد روایت های قبلی چه رابطی با این صحنه دارد و پیام داستان چیست که فیلمساز مخاطب خود را با صحنه مرگ و فقدان سریع و زودگذر مواجه می کند؟! فیلم بلافاصله سراغ راهکار متفاوت خود می رود تا این سرگشتگی، مخاطب نوجوان را دلزده نکند پس طعم محبت خالص و ناب و البته متفاوتی را به آن می چشاند، محبت ربات هوشمند (دقیقه ۳۹) و تا انتهای فیلم با داستانی دلگش آن را ثابت و به اصالت می بخشد. 🔺ولی به موازات محبت ربات که حاصل نرم افزار اوست که فاقد هرگونه رذایل اخلاقی است قهرمان و نقش های مکمل او دائم درگیر و دار خوی انسانی وحشی و لجام گسیخته خود هستند که به وسیله ربات مهربان دفع و یا رفع می گردد، شاید این برداشت از سکانس های فیلم کمی اغراق آمیز و به نوعی بدبینی به نظر برسد ولی کمپانی دیزنی تولید کننده این فیلم در آثار دیگر خود بالاخص فیلم سینمایی انیمیشن دایناسور خوب محصول ۲۰۱۵ (که آن فیلم نیز مثل این فیلم مکرر از صدا و سیما پخش شده است) نشان میدهد که انسان روزگاری حیوانی مانند سایر حیوانات بود و به همین قرار تمام عواطف، احساسات، ارزشها، ضد ارزشها و سایر شئون انسانی احتمالا حاصل تطور ایام و سیره تکاملی‌ای است که طی نموده و نه ذاتی و ماهیتی، ولی بلعکس ذات محبت انگیزه ربات تخطی ناپذیر و غیر تغییر است...! 🔺و اما نکات قابل تأمل دیگری نیز در این میان حائز اهمیت است، اولاً اهمیت این خط فکری است که متولیان صهیونیست آن، کمپانی معظمی مثل دیزینی را موظف به سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری می کند، ثانیاً اصرار بر تبلور و تجسم هوش مصنوعی در ربات که در آثار این زنجیره تبلیغاتی مشهود است و ثالثاً القای جاودانگی هوش مصنوعی و قابلیت تجدید تجسم آن در ربات در مقابل نمایش فانی بودن انسان، نهایت این دنائت و خباثت است، در حالی که در تقدس ربات و هوش مصنوعی فیلم از هیچ کاری فروگذار نکرده و حتی در تقابل «ربات مهربان»، ربات های مکانیکی (میکروربات ها) حتی قربانی و مورد سواستفاده هستند و کوچکترین ذهنیت منفی به آنها در طول فیلم متبادر نمی شود. سدیدمدیا جهادی از جنس رسانه 📲 @sadidmediaa