هدایت شده از سعیدیسم ✅
🔻 🔶 آیا حُبّ وطن، نشانه‌ی ایمان است؟ 🔰 پاسخ: 🔘 این حدیث که حُبّ الوطن مِن الإیمان در منابع اصلی حدیثی شیعه و سنّی ذکر نشده است. اما در مآخذ درجه دوم به نقل از پیامبر آمده است. ولی معنای آن چیست؟ 👈🏻 اگر حُبّ وطن، نشانه‌ی ایمان باشد، پس آیا حضرت ابراهیم (علیه السلام) که برای همیشه از وطنش "هجرت کرد"، آیا بی‌ایمان بود؟ یا سلمان فارسی (رضوان الله علیه) که در راه خداوند و برای رسیدن به حقیقت، از وطنش بیرون شد، بی‌ایمان بود؟ خیر... پس اگر حبّ وطن، نشانۀ ایمان باشد، حُب خداوند و میل به حقیقت، بهتر و بالاتر از حُبّ وطن است. ⭕️ شیخ بهایی در شرح «حُبّ الوطن مِن الإیمان» می‌نویسد که منظور از وطن، یک منطقه جغرافیایی (با معنی ناسیونالیستی امروزی‌اش) نیست. بلکه وطن، در این حدیث به معنیِ خاستگاه معنوی انسان است. وطن همه‌ی انسان‌ها، جوارِ الله است. چنانکه این گونه سرودند: این وطن مصر و عراق و شام نیست این وطن شهرى است کانرا نام نیست از سویی، امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب (علیهما السلام) روایت شده که «عُمِّرَتِ‏ الْبُلْدَانُ بِحُبِّ الْأَوْطَانِ‏». سرزمین‌ها با حب وطن آباد می‌شوند.» این صحیح است. با وطن‌دوستی، سرزمین‌ها آباد می‌شوند. وطن‌دوستی از این زاویه، نشانه‌ی ایمان است. چون موجب آبادانی و آسایش مردم می‌شود. اما حب الله در هر حال و همواره مهم‌تر از حب وطنِ دنیوی است. مشاهده اسناد نوشتار: adyannet.com/fa/news/41133 🔶 عصاره کلام اینکه حُب وطن نشانه‌ی ایمان است. اما کدام وطن؟ جوارِ الله... حب وطن، در معنی ایران‌دوستی هم چون مایه‌ی آبادانی وطن است، امری مثبت است. @ir_bastan