💝
#یک_آیه_یک_درس سوره
#انعام آیه 2
⚜ بسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
💠 هُوَ الَّذِى خَلَقَكُم مِن طِينٍ ثُمَّ قَضَى أَجَلاً وَأَجَلٌ مُّسَمّىً عِندَهُ ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ
💠 كسى است كه شما را از
#گل آفرید، پس از آن أجلى را (براى زندگى شما در دنیا) قرار داد و أجلى معیّن (كه مربوط به آخرت یا غیر قابل تغبیر در دنیاست) نزد اوست. پس (با وجود این) شما شك و شبهه مى كنید؟
✨
#تفسیر و
#تفکر در
#انعام_آیه_2
خداوند براى
#عمر انسان دو نوع زمانبندى قرار داده: یكى حتمى كه اگر همه ى مراقبت ها هم به عمل آید، عمر (مانند نفت چراغ) تمام مى شود. و دیگرى غیر حتمى كه مربوط به كردار خودمان است، مثل چراغى كه نفت دارد، ولى آن را در معرض طوفان قرار دهیم.
در روایات، كارهایى چون صله ى رحم، صدقه، زكات و دعا سبب طول عمر و اعمالى چون قطع رحم و ظلم، سبب كوتاه شدن عمر دانسته شده است.
#امام_باقر علیه السلام در مورد «أجلاً و أجلٌ» فرمود: آنها دو أجل هستند: یكى محتوم و قطعى و دیگرى موقوف (یعنى مشروط و معلّق).
به نقل ابن عباس، خداوند براى انسان دو أجل قرار داده: یكى از تولّد تا مرگ، دیگرى از مرگ تا قیامت. انسان با اعمال خود، گاهى از یكى مى كاهد وبه دیگرى مى افزاید. پس پایان أجل هیچكس قابل تغییر نیست.
1- مدّت عمر و پایان زندگى، به دست ما نیست.
2- تنها خداوند بر أجل مسمّى (أجل قطعى)، آگاه است.
3- با آنكه آفرینش و پایان كار انسان، همه از خدا و به دست اوست، پس چرا در مبدأ و معاد شك كنیم؟
خانم دکترای علوم قرآنی
🆔
https://eitaa.com/safarnameh_313