🚩 بازخوانی قیام عاشورا با بررسی سخنان حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام:
2️⃣ بخش دوم
📖 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام در پاسخ به پیشنهاد سخیف مروان مبنی بر بیعت با یزید، فرمود:
💎 انَا للّهِ وَ اَنّا اِلَیهِ راجِعُون وَ عَلَى اْلا سْلامِ السَلامُ اِذا بُلِیتِ اْلاُمَّةُ بِراعٍ مِثْلِ یزیدَ وَ لَقَدْ سَمِعْتُ جَدِّى رَسُولَ اللّه صلّى اللّه علیه و آله یقُولُ اَلْخِلافَةُ مُحَرَّمَةٌ عَلى الِ ابى سُفْیان فَاِذا رَاَیتُمْ مَعاوِیة عَلى مِنْبَرِى فَابْقَرُوا بَطْنَهُ وَقَد رَآهُ اَهْلُ الْمَدِینَة عَلَى الْمِنْبرِ فَلَمْ یبْقَرُوا فَابْتَلاهُمُ اللّه بِیزِیدَ الْفاسِقِ.
💎 اینک باید فاتحهی اسلام را خواند که مسلمانان به فرمانروایى مانند یزید گرفتار شوند. آرى من از جدم رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله شنیدم که فرمود: خلافت بر خاندان ابوسفیان حرام است و اگر روزى معاویه را بر بالاى منبر من دیدید(به بدترین وجه) او را بکشید، ولى مردم مدینه او را بر منبر پیامبر دیدند و نکشتند و اینک خداوند آنان را به یزید فاسق و بدتر از معاویه گرفتار کرده است.
🚩 بازخوانی پاسخ حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام در پیشنهاد سخیف مروان:
🔹 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام به مروان برای طرح پیشنهاد خفت بارش، اجازه داد، تا از یک سو با بیان منظور و مقصودش، دوباره خود را نشان دهد و قصد شومش را بر علیه اسلام و رهبری آن، نمایان سازد و از سوی دیگر ضمن جلوی گیری از هر بهانهای، در آینده نتواند با نفاق و دروئی، حقائق را کتمان کند.
🔸 حضرت امام گرچه اجازه داد مروان پیشنهادش را طرح کند اما پیشنهاد وی را نپذیرفت، چرا که مروان فردی منافق و جاه طلب بود و در طرح پیشنهادش، دنبال مقاصد شخصی و رذیلانهی خود میگشت.
🔹 فساد زمامدار، علت بیعت نکردن حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام است. حضرت امام به جای پرداختن به چرایی بیعت نکردن به چرایی مخالفت با امالفساد میپردازد و به جای مخالفت با پیشنهاد مروان، با زمامداری یزید مخالفت میکند تا ضمن دوری از مباحث انحرافی، توجه همگان را به امالفساد بودن یزید (که علت است) جلب نماید. حضرت امام برای این که کسی نتواند بیعت نکردن حضرت را توجیه کند که یزید مشکلی ندارد و حضرت چون خود را برتر میداند بیعت نمیکند؛ به اصل اشکال زمامداری یزید میپردازد.
🔸 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام زمامداری یزید ملعون را به فاجعه در جامعه اسلامی تعبیر میکند و با تلاوت کلمه استرجاع "اِنَا للّهِ وَ اَنّا اِلَیهِ راجِعُون" وضعیت اسفبار جامعه اسلامی را ترسیم و از عمق فاجعه خبر میدهد و با کلمه بُلِیتِ "اِذا بُلِیتِ اْلاُمَّةُ" و تعبیر به سخیفترین شکل زمامداری؛ وضعیت ننگین یزید را ترسیم مینماید.
🔹 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام با یادآوری فرمایش پیامبر گرامی اسلام، به مسلمانان و خاصه بزرگان جامعه فهماند که گرفتاری جامعه اسلامی به زمامداری آدمِ فاجر و فاسقی مثل یزید، به خاطر کوتاهی جامعه در عمل به فرمایشات پیامبر گرامی اسلام است و اگر مسلمانان و خاصه بزرگان جامعه، در عمل به فرمایشات آن بزرگوار کوتاهی نمیکردند، امروز به زمامداری مثل یزید گرفتار نمی شدند.
🔸 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام با جمله وَ لَقَدْ سَمِعْتُ جَدِّى رَسُولَ اللّه صلّى اللّه علیه و آله یقُولُ با استناد قیام و نهضت خود به فرمایش پیامبر گرامی اسلام، ضمن مستند سازی دکترین قیام، حقانیت حرکت الهیش را ثابت می کند.
ادامه مطلب در آدرس زیر👇
🌐
https://dla.ir/14000520-2/
#بازخوانی_قیام_عاشورا
📙 ✏️📘 📝 📕
🆔
@safarzadeh_tehrani