┈•‌‌‌‌‌‌꧁༼﷽༽꧂•┈ 💠💠 و دستورالعمل های سلوکی و عرفانی 🧊خاطرات سنگان در آن زمان با توجه به قيام عالم بزرگوار حضرت آية الله العظمى    عليه شاه كه در واقع حق و باطل در مقابل هم قرار گرفته بودند، 💠. بنده معتقد بودم كه در آن شرايط كسى غير از ايشان لايق اين مقام نيست و وظيفه ى وجدانى خود مى دانستم ايشان را به مردم معرفى كنم، بلكه وظيفه ى هر مسلمانى نيز مى دانستم كه حتى اگر ديگرى را شايسته ى مرجعيت مى داند با ايشان روى مخالفت نشان ندهد. ⬅️ در عين حال تشخيص من اين بود كه وظيفه ى دفاع از حق و مبارزه ى با باطل را به گونه اى بايد انجام داد كه حتى المقدور به كسى آسيبى وارد نگردد. ❇️ لذا روزى از مردم خواستم در مسجد جمع شوند. همه ى مردم حتى افراد ناشناسى كه احتمالاً در بين آنها ساواكى نيز بود آمدند. بنده به منبر رفته و پس از بيان مقدماتى گفتم: ائمه ى معصومين عليهم السلام براى مرجعيت شرايطى تعيين فرموده اند كه بعضى از آنها در حديث شريف امام حسن عسكرى عليه السلام بيان شده است: 👌 «من كان من الفقهاء صائنا لنفسه، حافظا لدينه، مخالفا على هواه، مطيعا لأمر مولاه، فللعوام أن يقلدوه.»  آنگاه حديث را معنا كرده و مطالبى پيرامون آن بيان كردم. ☀️ امام عليه السلام در اين حديث شريف شرايط مهمى را براى اين مقام لازم دانسته و با هر قيدى عده اى از فقها را فاقد شرايط مرجعيت و تقليد دانسته اند. 🌷 چه بسا شخصى كه با فقه آشناست، ولى صيانت نفس ندارد. يا اگر نفس خود را در كنترل دارد از عهده ى محافظت بر دينش بر نمى آيد و در مواقع حساس نمى تواند دين خود را حفظ كند و چنانچه واجد اين صفت نيز هست بسا مخالفت با هواى خويش نمى كند؛ چون ممكن است كارهاى او با وجود دارا بودن آن اوصاف در شرايطى بر وفق هواى نفس باشد. ⚡️ و بالاخره چه بسا شخصى داراى همه ى اين شرايط حتى مخالفت با هواى خويش باشد، ولى از مصاديق كسانى كه مطيع امر مولا هستند قرار نگيرد. ⚡️پس كسى مى تواند مرجعيت شيعه را به عهده گيرد كه واجد همه ى اين شرايط باشد. خود حضرت نيز پس از آن فرموده اند: «و ذلك لا يكون إلاّ فى بعض فقهاء الشيعة لا جميعهم.» ⬅️ در پايان گفتم: شما خودتان تحقيق كنيد و ببينيد كدام يك از فقها اين صفات را دارا هستند. 🌟 موقعيت ايشان در آن زمان طورى بود كه با اين كلام همه ى مردم مطلب را دريافته و به ايشان رجوع كردند. ساواك نيز نتوانست از كلام حقير بهانه اى به دست آورد و مشكلى هم پيش نيامد. 💠اگر انسان بتواند حق را طورى بيان كند كه هم مردم متوجه شوند و هم به كسى لطمه اى وارد نشود اتخاذ همان طريق وظيفه ى اوست و جز آن از وى پذيرفته نمى شود. 📚سفینه الصادقین /۸۱ .┅┅──.─────.✿ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟✿. ✅@safine_s