#شرح #دعا_سی_2
قسمت دوم
پيش از ورود به شرح اين فراز ، ذكر چندين نكته ضرورى است :
1. ترديدى نيست كه شارع مقدس فرد بطال و بى كار را به شدت توبيخ نموده و از قابليت رحمت و عنايت خود به دور مىداند و در مقابل ، فردى را كه در جهت تأمين معاش و حفظ آبرو و به پا داشتن نظام زندگى خود تلاش كند ، مىستايد . روايات زير مؤيد مدعاست :
الف) حضرت موسى بن جعفر عليهماالسلام فرمود :
ان الله - جل و عز - يبغض العبد الفارغ ؛
خداوند متعال بندهى بىكار را دوست ندارد .
ب) امام صادق عليهالسلام فرمود :
الكاد على عياله ، كالمجاهد فى سبيل الله ؛
هر كس در راه تأمين هزينهى زندگى خود بكوشد ، همانند مجاهد در راه خدا است .ج) رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند :
من بات كالا من طلب الحلال ، بات مغفورا له ؛
هر كس در طلب روزى حلال بكوشد و شب را كوفته و خسته سپرى كند ، شب را آمرزيده سپرى كرده است .
2. در طلب معيشت و روزى نبايد از هر گونه اقدام معقول و مشروع دريغ نمود .
3. هر كس بايد متانت و مكانت ويژهى خود را در كسب روزى حلال معمول بدارد ، زيرا هر مسلمان مكلف به حفظ شخصيت ، وقار و سرفرازى خويش مىباشد .
4. خداوند متعال گرفتن قرض را وسيلهاى براى جبران كمبودهاى زندگى و در واقع ، از جمله روزى بندگان قرار داده است . بنابراين ، اگر زندگى انسان در خطر باشد و نبود هزينهى زندگى انسان را تهديد كند ، واجب است دست به قرض و تأمين زندگى شرافتمندانه بنمايد و خداوند متعال عهدهدار تأمين قرضهاى ضرورى است . براى رواج اين سنت حسنه روايات فراوانى وارد شده است و از جمله اجر قرض دهنده را در نزد خداوند متعال دو برابر كسى بر شمرده است كه مالى را در راه خدا انفاق نموده و صدقه دهد ، زيرا آثار نافع قرض در جامعه بسيار بيشتر از آثار انفاق و صدقه است و شايد نكتهى آن اين است كه قرض كننده مستمند نيست، اما ضرورت شديد زندگى وى را به قرض مبتلا ساخته است.
4. كسى كه براى حفظ شرافت خود دست به گرفتن قرض مىزند ، حتما در اداى آن كوتاهى نخواهد كرد ؛ زيرا كوتاهى در اداى آن به آبرو و امانت او صدمه مىزند و اعتبار او را ساقط خواهد كرد و قطعا كسى كه براى حفظ و صيانت آبرو قرض مىكند ، هرگز در پرداخت آن كوتاهى نخواهد كرد .
اكنون در شرح اين فراز از دعا مىگوييم : امام سجاد عليهالسلام در اين فراز عافيتى را از خداوند متعال طلب نموده است كه مبتلا به قرضى نگردد كه نتواند آن را بپردازد و بدين وسيله شخصيت و بزرگوارى انسان خدشهدار گردد و ذهن ، فكر و قلب باو را كه حرم امن و جايگاه تجلى حضرت حق است ، درگير هم و غم كند. بنابراين ، اين فرمودهى حضرت دليل بر بدى قرض و وام نيست و آيات و روايات فراوانى دربارهى پرداخت قرض به ديگران وجود دارد ، كه به برخى از آنها اشاره شد . گذشته از مواردى كه ياد شد ، خداوند سبحان در قرآن كريم مىفرمايد :
(من ذا الذى يقرض الله قرضا حسنا فيضاعفه له أضعافا كثيرة)؛
كيست كه به خداوند قرض نيك دهد و خداوند آن را براى او چندين برابر كند .
بر اين اساس ، امام سجاد عليهالسلام در اين فراز از قرضى به خدا پناه برده و دورى و عافيت از آن را درخواست نموده است كه بر اساس روايت ، قرضى است كه «هم بالليل و ذل بالنهار» مايهى دل مشغولى شب و خوارى روز باشد ؛ زيرا چنان كه اشاره شد ، اشتغال ذهنى انسان به آن چه در تكامل وجودى او كارآمد نيست ، از نظر خداوند متعال بسيار مطرود است ، بلكه مىتوان گفت از مضمون آيات و روايات برمىآيد كه در بين محرمات ، آن چه كه موجب انصراف ذهنى و فكرى شديدتر و بيشتر انسان از خداوند سبحان مىشود ، داراى عذاب و نكال شديدتر و در انحراف و گمراهى او مؤثرتر است . شگفت آن كه تمام احكام اسلامى - از احكام عبادى گرفته تا دستورهاى اجتماعى ، اقتصادى ، نظامى و مقررات فردى و ... - متناسب با ساختار جسمى و روحى انسان است و همگى در تجهيز او به سوى بىنهايت همآهنگ است .
ادامه دارد ...
👤 آیت الله
#ممدوحی
دعای
#سی ام
کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔
@sahife2