🙏 خدايا! جزاى مرا در برابر و من از دیگران ، عفو و بخششت، و در برابر دعايم در حق آنان رحمتت قرار ده، تا هر كدام از ما به سبب فضل تو سعادتمند شده، و هر يك از ما به احسان تو رستگار گرديم. ✳️ ببخش تا ببخشد !!! 👈 اینانى كه مى گویند خدایا! به ما رحم كن، جا دارد به آنان گفته شود آیا خودت رحم مى كنى؟ رحم خوب است یا بد؟ اگر خوب است چرا خودت رحم نمى كنى؟ هر چیزى كه آدمى نمونه اى از آن در خودش باشد - از صفات كمالى - توقع داشته باشد كه خدا هم با او همانگونه معامله كند. آنانى كه مى گویند: «الهى » -از ما درگذر و ما را پاك كن- باید از او پرسید خودت در عمرت از چند نفر درگذشتى؟! بسیارى هستند وقتى با دیگرى دعوا دارند اگر به آنان بگویى بگذر، عفو كن، اعتنا نمى كنند آنگاه توقع عفو از خدا و خلق دارند. در قرآن مجید مى فرماید: «از یكدیگر درگذرید آیا دوست نمى دارید خدا از شما درگذرد ؛ وَ لْیَعْفُوا وَ لْیَصْفَحُوا أَ لا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِیم در روایتی از پیامبر اسلام صلّى اللّه علیه و آله میخوانیم: «من لا یرحم النّاس لا یرحمه اللّه»؛ كسى كه به مردم رحم نمى‏كند، خداوند [هم‏] به او رحم نمى‏آورد احمد حنبل از ابو هریره روایت میكند كه گفت: یکوقت پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله، حسنین [علیهما السلام] را میبوسید. «عیینه» و به قولى «اقرع بن حابس» گفت: من تعداد ده فرزند دارم و هرگز احدى از ایشان را نبوسیده‏ام. رسول اعظم اسلام فرمود: «من لا یَرحم لا یُرحم» یعنى كسى كه رحم نكند مورد ترحم قرار نخواهد گرفت. بنا بر روایت حفص پیغمبر اكرم به طورى غضب كرد كه رنگ مباركش دیگرگون شد و به آن شخص فرمود: اگر خدا ترحم را از قلب تو گرفته است پس من با تو چه كنم. كسى كه به كودكان ما رحم نكند و به بزرگان ما عزت و احترام نگذارد از ما نخواهد بود متن عربی روایت فوق: أَحْمَدُ بْنُ حَنْبَلٍ فِی الْمُسْنَدِ عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص یُقَبِّلُ الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ فَقَالَ عُیَیْنَةُ وَ فِی رِوَایَةِ غَیْرِهِ الْأَقْرَعُ بْنُ حَابِسٍ أَنَّ لِی عَشَرَةً مَا قَبَّلْتُ‏ وَاحِداً مِنْهُمْ قَطُّ فَقَالَ ع مَنْ لَا یَرْحَمْ لَا یُرْحَمْ وَ فِی رِوَایَةِ حَفْصٍ الْفَرَّاءِ فَغَضِبَ رَسُولُ اللَّهِ ص حَتَّى الْتُمِعَ لَوْنُهُ وَ قَالَ لِلرَّجُلِ إِنْ كَانَ اللَّهُ قَدْ نَزَعَ الرَّحْمَةَ مِنْ قَلْبِكَ فَمَا أَصْنَعُ بِكَ مَنْ لَمْ یَرْحَمْ صَغِیرَنَا وَ لَمْ یُعَزِّزْ كَبِیرَنَا فَلَیْسَ مِنَّا در كتاب اقبال «سید بن طاووس» دارد كه وقتى عید فطر مى شد، حضرت علیه السلام غلامان و كنیزان خود را جمع مى فرمود و آنگاه كارهاى خلافى كه در ظرف یك سال هر كدامشان انجام داده بودند و حضرت آنها را یادداشت فرموده بود، یادآور مى شد و سپس مى فرمود: «امروز روز عید است، همه شما را عفو و آزاد نمودم، شما هم بگویید خدایا! على بن حسین از ما درگذشت، تو هم از خطاهاى او درگذر و او ما را آزاد نمود، تو هم او را از آتش دوزخ آزاد فرما.» حقیقت كجا، موهومات و خیالات و ادعاهاى واهى ما كجا! آنچه از خدا مى خواهى باید در خودت نمونه اى از آن باشد، «أرحم الراحمین فى موضع العفو و الرحمة» خداوند در محل عفو و رحمت، أرحم الراحمین است. هر كس هر چه مى شود در دنیا مى شود این قانون كلى الهى است، مرگ كه آمد پرونده اعمال بسته مى شود. عبارتى از رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم نقل شده كه فرمودند: «الدنیا مزرعة الاخرة» آدمى تا روى خاك است، برایش زمان كشت است، پس از مرگ، هنگام برداشت مى باشد نه كشت. هر چه اینجا كرده، آنجا برمى دارد، اگر مراد از تكامل یعنى كسى كه كشت نكرده چیزى به او بدهند، اینكه درست نیست، البته باب فضل و كرم و شفاعت به جاى خود، ولى صحبت این است كه توقع داشته باشد نماز نخوانده، ثواب نماز به او بدهند، صدقه اى كه نداده، ثوابش را انتظار داشته باشد، احسان نكرده، پاداش ‍ احسان را مطالبه كند. هر چه كردى باید پاداش همان را از خدا بخواهى. حالا تو در موضع عفو هستى یا انتقام؟ اگر در موضع انتقام هستى، پس چرا توقع عفو دارى؟ اگر مراد از تكامل، یعنى كشت نكرده چیزى به انسان بدهند، این طور نیست و توقعش هم بى جاست. اما اگر مراد از تكامل، كمال آدمى از جهت بهجت ها ، سرورها و شهودهاست، بلى، قطعا چنین است یك عمر نسبت به پیغمبر اكرم صلى الله علیه و آله و سلم علاقه داشت، پس از مرگ، تكامل مى یابد؛ یعنى ساعت مرگ كه جمال محمد صلى الله علیه و آله و سلم و على علیه السلام را مى بیند، از معرفت به شهود مى رسد و آنچه دانسته بود در مى یابد. پس بعد از تكامل در ادراكات، بهجت ها و سُرورها وجود دارد. دعای 🔗کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2