جلالی :
على (ع) در ضمن روايتى به مردم فهمانده است كه خطرات نابودكنندهى خلوص عمل بيش از خطراتى است كه اصل عمل را تهديد مىكند.
امام اميرالمومنين مىفرمايد: جميع شئون دنيا براى ما مجهول و ناشناخته است الا مواضع و مواردى كه به آنها عالم شده باشيم، تمام عملها بين ما و خداى براى خدا حجت است و با آن علم در قيامت با ما احتجاج مىكند، مگر آن علمى كه بر طبق آن عمل شده باشد، و اعمال ما تماما ريا و خودنمايى است، مگر آنهايى كه با خلوص نيت و پاكى ضمير واقع شده باشد، پس از آن مىفرمايد: اخلاص در عمل را خطرى بزرگ تهديد مىكند تا روزى كه انسان ببيند كه چگونه وضعش ختم مىشود و عمرش پايان مىپذيرد.
امام باقر (ع) مىفرمايد كه ابقا بر عمل نيك مشكلتر از خود عمل است. راوى مىگويد پرسيدم: مراد از ابقا بر عمل چيست و چگونه است. امام مىفرمايد: يك انسان مسلمان كه محرمانه به ديدار يك مسلمان مىرود و براى خدا و به قصد خالص پروردگار به او انفاق مىكند و مساعدت مىنمايد، اين عمل او چون مخفيانه بوده به عنوان يك عبادت سرى در نامهى عملش نوشته مىشود و عبادت سرى اجر بسيار بسيار بزرگ دارد. چندى نمىگذرد، اين مرد انفاقكننده از خدمت و انفاق خود نام مىبرد و به دگرى مىگويد: من از آن شخص ديدار كردم و به او رسيدگى نمودم. در نتيجهى اين اظهار، جنبهى سرى بودن عمل از ميان مىرود و به جاى آن، علانيه نوشته مىشود. بعدا چندى نمىگذرد كه باز با دگرى صحبت مىكند كه من نيمهشب براى رسيدگى به او به در منزل او رفتم و سرى هم رفتم، پردهى او را مىدرد، آبروى او را مىبرد، فتكتب له رياء: به جاى عمل خالصانهى سرى عمل رياى علنى براى او نوشته مىشود و عمل ريا، كيفر و مجازات دارد.