سوره اسرا وَلاَ تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَي عُنُقِكَ وَلاَ تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَّحْسُوراً (29) و نه دست خود را به گردنت بسته بدار (كه هيچ انفاقى نكنى) و نه آن را كاملاً باز گذار كه (چيزى براى خودت نماند و) سرزنش شده و حسرت خورده (به كنجى) نشينى. ---------------------- نکته: امام صادق عليه السلام فرمودند: مراد از «مَحسور» حسرتِ فقر و تنگدستى است. بعضى گفته اند: «ملامت» مربوط به اوّل آيه است كه درباره بخل است و «حسرت» مربوط به آخر آيه و ولخرجى است. زنى پسر خود را نزد پيامبرصلى الله عليه وآله فرستاد واز آن حضرت پيراهنش را به عنوان تبرّك درخواست كرد. پيامبر تنها پيراهن خود را داد و چون لباس ديگرى نداشت، براى نماز از خانه بيرون نيامد. اين آيه نازل شد تا پيام دهد كه سخاوت، آن نيست كه يكتا پيراهن خود را بدهى. در روايتى ديگر آمده است: مقدارى طلا، نزد پيامبرصلى الله عليه وآله آوردند، پيامبر در همان زمان همه را انفاق كرد. روز بعد فقيرى از حضرت درخواستى كرد. حضرت چيزى نداشت كه به او بدهد. مرد فقير حضرت را سرزنش كرد. پيامبرصلى الله عليه وآله از اينكه چيزى نداشت تا به او كمك كند اندوهناك شد كه اين آيه نازل شد. ------------------ پیام ها : - مؤمن بايد از بخل دورى كرده وبه ديگران كمك نمايد. «لاتجعل يدك مغلولة» - اسلام مكتب اعتدال و ميانه روى حتّى در انفاق است. «لاتجعل، لاتبسطها» - افرات وتفريط، محكوم و ميانه روى شيوه پسنديده است. «لاتجعل، لاتبسطها» - نتيجه ى ولخرجى و زياده روى در انفاق، خانه نشينى و ملامت و حسرت است. «فتقعد ملوماً محسوراً» - اسلام، هرگز به ذلّت و خوارى مسلمانان راضى نيست و از هر عملى كه آنان را به ذلّت كشاند، نهى كرده است. «لا تجعل... لا تبسطها...فتقعد ملوماً محسوراً» - توجّه به عاقبت شوم كار، سبب دورى از آن است. «لا تجعل... فتقعد...» - آينده نگرى از اصول مديريّت است. «لا تجعل... فتقعد...» ----------------- 🎥 شرح استاد قرائتی👇 https://mov.tebyan.net/1394/06/esra29_156521.mp4 https://eitaa.com/sahife2