✍️ ابوالفضل ساجدی
⭕️ آیا #دكتر_سروش انسان را بی نیاز از دین می داند؟ 1️⃣
دكتر سروش سالها پيش"، اين سخن را مطرح كرد. وي در مقاله ي ”ريشه در اب است“ در مجله كيان، شماره29 بحثي را تحت عنوان ”استغناء محمود و مذموم از دين“ مطرح نمود. ايشان در سخنراني خود كه در شهر مونترال كانادا در تاريخ حدود اسفند 1376 در مسجد فاطمه (س) برگزار شد نيز نكات ديگري را در تبيين اين موضوع افزود. حقير در اين جلسه حضور داشتم و برخي عبارات وي را نقل خواهم كرد.
ايشان در آغاز مقاله فوق مي نويسد: "سوال اين است كه اگر مجموعه ي بشريت را در نظر آوريم و حسنات و خيرات و بركات آدمي را در كفهاي نهيم و بديها و زشتيهاي او را در كفهاي ديگر بگذاريم، كدام كفه سنگيني خواهد كرد؟ ... "آنچه آشكارا ميتوان ديد استغناءيي است كه مجموع بشريت از انبياء و تعاليم آنان پيدا كردهاست و حكايت از آن دارد كه گويي نسبت آدميان با مكتب انبياء عوض شدهاست و سلطهاي كه مكتب پيامبران در دورهها ي گذشته بر آدميان داشتهاست، اينك سستتر شدهاست."
وي پس از طرح مسئله ي بينيازي از دين، استغناء را به دو نوع، استغناء محمود و استغناء مذموم تقسيم ميكند. به نظر ايشان استغناء بيمار از طبيب پس از بهبودي بيمار، و استغناء شاگرد از استاد پس از فارغ التحصيل شدن و يا استاد شدن شاگرد، از نوع بينيازي پسنديده و ممدوح است. اما اگر بيمار مادامي كه هنوز بيمار است ادعاي استغناء از طبيب نمايد، يا اگر شاگرد مادامي كه هنوز سواد كافي نياموختهاست ادعاي استغناء از معلم و راهنما سر دهد، بينيازي مذموم و ناپسند تلقي ميشود. بيمار ابتدا نيازمند به طبيب است اما پس از بهبودي و درمان، وي را به طبيب حاجتي نيست. حاجت به طبيب مادامي است كه هنوز اتش بيماري شعله ور است. نياز شاگرد به استاد نيز به همين گونه است. ايشان پس از طرح موضوع استغناء از دين و تقسيم استغناء به ممدوح و مذموم مدعي مي شود كه استغناء بشر مدرن نسبت به دين از نوع استغناء ممدوح است.
#دکتر_سروش
#دین
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔
https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
🔸 ارتباط با ادمین کانال:👇
@mohamad_admin