فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 و انكار آسماني بودن قرآن (10) 🔹موضوع نزاع با ايشان، وحي رسالي است نه ساير انواع وحي ▫️واژه ي وحي و مشتقات آن بيش از هفتاد بار در قرآن ذكر شده و مصاديق متعددي براي دريافت كننده ي وحي آمده است كه شامل پيامبران، ساير انسانها، ديگر موجودات زنده مانند زنبور عسل است. ▫️در برخي آيات قرآني وحي به معناي هدايت تكويني جمادات و گياهان و يا هدايت غريزي حيوانات امده است (فصلت:12 و زلزال: 5-4 و نحل:68). ▫️گاهي، وحي به معناي الهام الهي بكار رفته است مانند الهام به مادر موسي كه در سوره ي قصص آمده است. (قصص:7). ▫️گاه، به معناي القاء و يا الهام شيطاني بكار رفته است. (انعام:121 و 112) ▫️در پاره اي آيات نيز وحي به معني القاي معنا از طريق اشاره است. (مريم:11) ▫️از ديگر موارد آن كاربرد وحي براي القاء معنا به فرشتگان است (انفال:12). ▫️بيشترين موارد كاربرد واژه ي وحي در قرآن، كه بيش از 60 مورد است به وحي رسالي اختصاص دارد. وحي در اين معنا عبارت از ابلاغ و القاي پيام از طرف خداوند به پيامبر برگزيده ي اوست. آيات متعددي به اين معنا اشاره دارند. (نساء: 163 و شوري:3 و 51) ▫️در ميان اين كاربردهاي لغوي وحي در قرآن، معناي اصطلاحي مورد بحث در علم كلام و علوم قرآني، معناي اخير است. يعني آنگاه كه در مورد حقيقت وحي نازل شده بر پيامبر (ص) سخن گفته مي شود، منظور، وحي رسالي است و لذا موضوع نزاع با دكتر سروش نيز اين نوع وحي است نه ساير انواع آن. ايشان تلقي روياانگارانه از وحي رسالي دارد. ▫️رك. كتاب ، فصل اول 🆔@velayattv فهرست مطالب كانال:👇🏼 https://eitaa.com/sajedi_ir/672