🔰رفع آسیب از راه آموزش دین با منطق فطرت 🔶روشی که همه­ ی مباحث مبتنی بر این استدلال فطری و بدیهی است که انسان از درون خود میل شدید به بی­ نهایت را می ­یابد و به­ دنبال رسیدن بدان است. 🔻بی­ نهایت یکی بیشتر نیست و آن ­بی ­نهایتی است که منبع تمام خوبی‌ها و زیبایی­‌ها و مهربانی‌هاست؛ الله –جلّ ­جلاله- است که پاسخ همه­‌ی خواسته­‌های فطری بشر وابسته به اراده و افاضه‌ی اوست و در گرو ارتباط و اتصال به او. و از آن‌جا که این میل به بی­‌نهایت را خالقِ ما در وجودمان نهاده است؛ وجود این میل بهترین دلیل است برای او و اینکه بگوییم او ما را خلق کرده است که به بی ­نهایت برساند؛ «انا لله و انا الیه راجعون». 🔻 این برهان، برای همه­‌ی افراد بشر از هر نژاد و فرهنگ و قومی و در هر عصری، قابل فهم و بدیهی است. 🔸هم‌چنین در روش آموزش فطری دین، موضوعات دینی بدون تفکیک به سه حوزه‌ی اعتقادات و اخلاق و احکام ارائه ­می‌شود به نحوی که مخاطب رابطه‌ی میان این سه حوزه را فهم کند. 🔸از دیگر خصوصیات این روش آموزشی، ارائه­‌ی «طرح کلی عالم» برای متربی است و طی آن شناختی از تمام عوالم، از ملک تا ملکوت و برزخ و جایگاه انسان در این عوالم و هدف از خلقت او و خلق اول و سایر مخلوقات و سیر تکوینی انسان در وجوه فردی، جمعی و کلی بر روی زمین از هبوط حضرت آدم (علیه ­السلام) تا رجعت و برپایی قیامت ارائه و تبیین می­‌شود. 🔸در آموزش دین فطری، موضوعات و مباحث دینی به­ صورت کاربردی و در یک بسته‌ی کاملاً منسجم ارائه می‌شود به­ گونه­‌ای که مخاطب با تمام مسائل مربوط به انسان و خدا و هستی، از آغاز آفرینش تا رجعت آشنا می­‌شود و هدف از آفرینش و راه رسیدن به هدف و کیفیت استفاده از وسایل را در راه مبارزه با موانع پیش­رو به ­صورت واضح درمی­‌یابد و پیوند بین تمام مسائلی را که تاکنون از دین به­ صورت پراکنده فراگرفته بود، درک می­‌کند و قدرت پاسخ‌گویی به مهم­‌ترین شبهات مربوط به دین و سؤالات فراوان دیگری را که تاکنون پاسخی برای آنها دریافت نکرده بود، پیدا خواهد کرد. @salehinlenjan