سوگواري‌ و عزاداري‌ اهرمي‌ قدرت‌مند است‌ كه‌ توانايي‌ها و قابليت‌هاي‌ بي‌شماري‌دارد. در ساية‌ اين‌ مراسم‌ مي‌توان‌ حركت‌هاي‌ عظيمي‌ را آفريد و از آن‌ بهره‌ برداري‌هاي‌بسياري‌ كرد. گاه‌ در ميان‌ اين‌ عزاداري‌ها حركت‌هايي‌ مشاهده‌ مي‌شود كه‌ از اوج‌ ارادت‌ وعشق‌ عزاداران‌ حكايت‌ دارد. اگر اين‌ حالت‌ها و عشق‌ و محبت‌ها در مسير صحيح‌ هدايت‌شود و از سيل‌ اشك‌ها به‌ خوبي‌ استفاده‌ گردد، بسياري‌ از مشكلات‌ جهان‌ اسلام‌ از ميان‌خواهد رفت‌ و قدرت‌ مسلمانان‌ چندين‌ برابر خواهد شد؛ چنان‌ كه‌ حضرت‌ امام‌ ؛ دربارة‌عزاداري‌ براي‌ امام‌ حسين‌ (ع) مي‌فرمايد: مجلس‌ عزا، نه‌ براي‌ اين‌ است‌ كه‌ گريه‌ بكنند براي‌ سيدالشهدا و اجر ببرند. البته‌براي‌ اين‌ هم‌ است‌ كه‌ مهم‌ آن‌ جنبة‌ سياسي‌ است‌ كه‌ ائمة‌ ما در صدر اسلام‌ نقشه‌اش‌ راطرح‌ كرده‌اند كه‌ تا آخر باشد و اين‌ اجتماع‌ تحت‌ يك‌ بيرق‌، اجتماع‌ يك‌ ايده‌ و هيچ‌ چيزنمي‌تواند اين‌ كار را به‌ مقداري‌ كه‌ عزاي‌ سيدالشهدا در او تأثير دارد، تأثير داشته‌ باشد. به‌ اميد آن‌ كه‌ روزي‌ فرا رسد كه‌ تمامي‌ ارزش‌هاي‌ والاي‌ عاشورا، با روش‌هايي‌مطلوب‌ به‌ جهان‌ صادر شود، كه‌ در اين‌ صورت‌ جامعة‌ اسلامي‌ در گسترش‌ معارف‌ اسلامي‌بسيار موفق‌تر از گذشته‌ خواهد شد. تأثير قيام‌ عاشورا در انقلاب‌ اسلامي‌ ايران‌ هدف‌ مشترك‌ قيام‌هاي‌ انبيا و معصومان‌ : تقويت‌ و حفظ‌ كلمة‌ توحيد، احياي‌ارزش‌هاي‌ الهي‌ و انساني‌، تعالي‌ بشر و اقامة‌ عدل‌ و قسط‌ در جامعه‌ است‌. اگر از اين‌ ابعادبه‌ نهضت‌ حسيني‌ بنگريم‌، بي‌ترديد بهترين‌ و والاترين‌ تأثير آن‌ انقلاب‌ اسلامي‌ ايران‌ راشاهد خواهيم‌ بود. حركت‌هاي‌ مردمي‌ و انقلابي‌ ملت‌ ايران‌ و رهنمودها و عمل‌كردحضرت‌ امام‌ ؛، رهبر و بسيج‌ كنندة‌ مردم‌، دليل‌ مثبتي‌ بر اين‌ مدعاست‌. شهادت‌ خواهي‌ مردم‌ در قبل‌ و بعد از انقلاب‌ اسلامي‌، به‌ پيروي‌ از مشي‌ سالارشهيدان‌ حضرت‌ حسين‌ بن‌ علي‌ 8 بوده‌ است‌. شعارهاي‌ تودة‌ مردم‌ در جريان‌ انقلاب‌اسلامي‌ و بويژه‌ شهادت‌ در هشت‌ سال‌ دفاع‌ مقدس‌ بيان‌ كنندة‌ تأثير ژرف‌ عاشورا درفرهنگ‌ اصيل‌ است‌، اوج‌ راهپيمايي‌ها و تظاهرات‌ مردم‌ و نقطة‌ عطف‌ بسيج‌ مردمي‌ ومبارزه‌ بر ضد رژيم‌ ستم‌ شاهي‌ در روزهاي‌ تاسوعا و عاشوراي‌ سال‌ 1357 بود؛ هم‌چنان‌كه‌ حضرت‌ امام‌ ؛ نيز نهضت‌ عظيم‌ خويش‌ را بر ضد رژيم‌ از روز دوازدهم‌ ماه‌ محرم‌ آغازكرد، و در اين‌ باره‌ مي‌فرمايد: «محرم‌ ماهي‌ است‌ كه‌ عدالت‌ در مقابل‌ ظلم‌ و حق‌ در مقابل‌باطل‌ قيام‌ كرد و به‌ اثبات‌ رسيده‌ است‌ كه‌ در طول‌ تاريخ‌ هميشه‌ حق‌ بر باطل‌ پيروز شده‌است‌». در جايي‌ ديگر دربارة‌ اهداف‌ قيام‌ حسيني‌ مي‌فرمايد: «قيام‌شان‌ و انگيزه‌شان‌نهي‌ از منكر بود و اين‌ كه‌ هر منكري‌ بايد از بين‌ برود و از جمله‌ حكومت‌ جور بايد از بين‌برود.» تأثير گذاري‌ قيام‌ كربلا در انقلاب‌ اسلامي‌ ايران‌ را با توجه‌ به‌ موارد زير مي‌توان‌بررسي‌ كرد: الف‌) اهداف‌ آرمان‌هاي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ و مشابهت‌ آن‌ها با قيام‌ عاشورا؛ از جمله‌آزادي‌، احياي‌ دين‌، برقراري‌ عدالت‌ اجتماعي‌، پيوند ديانت‌ و سياست‌ و... ب‌) عمل‌كرد رهبر انقلاب‌ اسلامي‌ ايران‌ در بسيج‌ توده‌ها، با توجه‌ به‌ اهداف‌حركت‌ احياكنندة‌ حضرت‌ حسين‌ بن‌ علي‌(ع). ج‌) سمبل‌ها و شعارهاي‌ مردم‌ به‌ هنگام‌ انقلاب‌ و اوج‌گيري‌ قيام‌ آنان‌، درزمان‌هاي‌ ويژه‌، مانند تاسوعا و عاشورا. با وجود تشابه‌ بين‌ اهداف‌ قيام‌ عاشوراي‌ حسيني‌ و انقلاب‌ اسلامي‌ ايران‌، ازتفاوت‌هاي‌ ميان‌ اين‌ دو حركت‌ عظيم‌ اسلامي‌ و انساني‌ نبايد غافل‌ بود. نتيجه‌: سه‌ عامل‌، در نهضت‌ عاشورا نقش‌ اصلي‌ را ايفا مي‌كردند، ولي‌ مهم‌ترين‌ عامل‌ كه‌مي‌توانست‌ دو عامل‌ ديگر را نيز دربرگيرد، مسئلة‌ امر به‌ معروف‌ و نهي‌ از منكر بود، تحقق‌چنين‌ امري‌، نياز به‌ فداكاري‌ها و ايثارها، صبر و مقاومت‌ و شهادت‌طلبي‌ و ارزش‌هاي‌ديگر اسلامي‌ داشت‌ كه‌ همة‌ اين‌ روش‌ها به‌ گونة‌ احسن‌ در پديد آورندگان‌ نهضت‌ عاشوراوجود داشت‌. بنابراين‌، هدف‌ امام‌ حسين‌ (ع) از قيام‌ اين‌ بود كه‌ با قطع‌ ايادي‌ كفر و نفاق‌، بارديگر سنت‌ پيامبر 6 را زنده‌ كند و بدعت‌ها را برچيند. بر همين‌ اساس‌، دستاوردهاي‌قيام‌ امام‌ حسين‌ (ع) را با توجه‌ به‌ اهداف‌ و پيام‌هاي‌ امام‌ و آنچه‌ در زندگي‌ مردم‌ مسلمان‌ديده‌ شده‌، مي‌توان‌ در موارد زير خلاصه‌ كرد: 1ـ رسوايي‌ حكومت‌ ننگين‌ بني‌ اميه‌ و يزيد؛ 2ـ نابودي‌ حكومت‌ طاغوتيان‌ و براندازي‌ برنامه‌هاي‌ ضد ديني‌ و در هم‌ شكستن‌حصار ساختگي‌ ديني‌ بني‌ اميه‌؛ 3ـ شهادت‌طلبي‌ و قهرمان‌ پروري‌ و تقويت‌ بنيه‌هاي‌ دفاعي‌، در عرصه‌هاي‌گوناگون‌ براي‌ حفظ‌ دين‌ و نگهداري‌ از اصول‌ و اركان‌ شريعت‌؛ 4ـ صبر و مقاومت‌ در برابر حوادث‌؛ 5ـ شجاعت‌، قاطعيت‌ و صلابت‌ ديني‌؛