💠 فتوای میرزای شیرازی و یک نکته مهم فقهی ✍ به قلم 🔸️پس از این که دولت ناصرالدین شاه با تشویق امین السلطان صدراعظم وقت، قرارداد "رژی" را با "ماژور تالبوت" تاجر انگلیسی بست و انحصار خرید و فروش توتون و تنباکو را به این فرد سپرد، اتفاقاتی افتاد که از نظرای علمای اعلام و مراجع تقلید، مصلحت مسلمین و بقای فرهنگی ایران اسلامی به خطر می افتاد؛ از جمله اینکه "کمپانی رژی" در پشت پرده قرارداد تنباکو و ورودش به ایالات و ولایات ایران؛ قصد داشت در نمایندگی های خود فعالیت های فرهنگی در چهارچوب ترویج مسیحیت و سست کردن باورهای اسلامی مردم انجام دهد و در همین راستا هزاران نفر فرنگی وارد کشور شدند. 🔹در نتیجه مرجع تقلید و زعیم وقت شیعه حضرت آیت الله العظمی میرزا محمدحسن شیرازی (رضوان الله علیه) که گزارشات خطرناکی از ایران دریافت می کرد، در یک فتوای یک خطی استعمال توتون و تنباکو که در حالت عادی مباح بود را در حکم محاربه با امام زمان تشخیص داد. 🔻متن فتوای این مرجع عالیقدر بدین شرح است : بسم‌الله الرحمن الرحیم، الیوم استعمال تنباکو و توتون بِأَیِ نحوٍ کان در حکم محاربه با امام زمان "علیه‌السلام" است. حرره الاقل محمد حسن الحسینی ▪️بعد از این فتوا حتی در دربار شاهی، کارکنان دربار قلیان ها را شکستند ... 🔸️سوال مهم اینست که زعیم شیعه در آن مقطع چگونه به خود جرات داد استفاده از یک گیاه ( که برخی از علما نیز آن را استعمال می کردند) را جنگ با امام زمان بنامد ؟! 🔹در واقع قاعده اضطرار (الضرورات تبيح المحظورات ) در اینجا به کمک مرجع تقلید آمد و در شرایطی که بقای جامعه اسلامی در خطر بود یک امر حلال را حرام کرد. 🔸️بر اساس این قاعده فقهی، ضرورت‌ها ممنوعیت چیزهایی را که ممنوع است، برمی‌دارد ؛ می تواند اموری که مکروه یا حرام است را حلال ؛ و اموری که حلال به شمار می رود را حرام کرد. 🔹در نتیجه با فتوای این مرجع عالیقدر و استفاده از قاعده فقهی اضطرار، جامعه مسلمین در ایران از خطر استحاله فرهنگی نجات یافت. 🔸️قدرت فتوای یک خطی مرجعیت شیعه به حدی بود که شاه مطلق العنان مملکت نیز اجازه قلیان کشیدن نیافت و ناچارا مجبور به لغو قرارداد با کمپانی رژی گردید. 🔹خلاصه مطلب این که بقای جامعه اسلامی تا حدی اهمیت دارد که زعیم می تواند حلالی را در حالت اضطرار حرام کرده و حرامی را حلال سازد. ☢@taghaviniaa معاونت نوجوانان پایگاه مقاومت بسیج المهدی "عج" 🆔@samenolmahdi