🔸 عن الأصبغ بن نباته عن علی (ع)قال: أتاه ابن الکواء فقال: اخبرنی یا امیرالمؤمنین عن الله تبارک و تعالی هل کلَّم أحداً من ولد آدم قبل موسی؟ فقال علی علیه السلام: «قد کلّم الله جمیع خلقه برّهم و فاجرهم وردّوا علیه الجواب» فثقل ذلک علی ابن الکواء و لم یعرفه فقال له: کیف کان ذلک یا أمیرالمؤمنین؟ فقال له: أوماتقرء کتب الله اذ یقول لنبیّه «و اذ أخذ ربّک من بنی آدم من ظهورهم ذریتهم و اشهدهم علی أنفسهم ألست بربّکم قالوا بلی» فقد اسمعهم کلامه وردّوا علیه الجواب کما تسمع فی قول الهل- یا ابن الکواء-«قالوا بلی» فقال لهم: انّی انا الله لا إله إلّا و أنا الرّحمن الرّحیم، فاقّروا له بالطاعة له بالطاعة و الربوبیّة‌‌ و میّز الرسل و الأنبیأ و الأوصیا و أمر الخلق بطاعتهم فاقرّوا بذلک فی المیثاق فقالت الملائکة عند اقرارهم بذلک: شهدنا علیکم یا بنی آدم ان تقولوا یوم القیامة انَّا کنّا عن هذا غافلین. 🔹 اصبغ بن نباته از علی بن ابیطالب (علیه السلام) روایت می­کند که ابن کواء به حضور امیرمؤمنان (علیه السلام) رسید و عرض کرد: ای امیرمؤمنان! به من خبربده که آیا خداوند تبارک و تعالی با احدی از فرزندان آدم قبل از حضرت موسی تکلم کرده است؟ حضرت فرمود حضرت فرمود: خداوند با جمیع مخلوقات خویش، خوب و بد آنان تکلّم نموده و همگان پاسخ او را داده­اند. این مطلب بر این کواء گران آمد و مقصود امام را نفهمید و لذا پرسید چطور یا امیرالمؤمنین؟ حضرت فرمود: دیگر کتاب خدا را نخوانده­ای که به پیامبر خویش می­فرماید: «و اذ اخذ ربک من بنی آدم من ظهورهم ذریتهم و اشهدهم علی انفسهم ألست بربّکم قالوا بلی (سوره اعراف، آیه ۱۷۲)» این کلام خود را به گوش آنان رسانید و آنها پاسخ گفتند، چنانچه تو می­شنوی در سخن خدا ای ابن کواء «قالوا بلی» را (که جواب بنی آدم است) پس به آنها فرمود: به حقیقت که من پروردگار شما هستم معبودی نیست جز من و من رحمان و رحیم می­باشم، و آنها قرار نمودند به طاعت و ربوبیّت او، و رسولان و انبیا و اوصیا را از یکدیگر مشخّص ساخت و خداوند خلق را به اطاعت آنان مأمور ساخت و آنها به تمام این موارد در عالم میثاق اعتراف نمودند و فرشتگان به هنگام اقرار آنان گفتند: ای آدمی زادگان ما بر این گواهی می­دهیم تا در قیامت نگوئید ما از این امر غفلت داشتیم. ----------- 🔸 عن زرارة، عن أبی جعفر (ع) قال سألته عن قول الله عز و جل: «حنفاءَ لله غَیْرَ مشرِکین به». قال: الحنیفیّة من الفطرة الّتی فطر الله الناس علیها، لا تبدیل لخلق الله. قال: فطرهم علی المعرفة به، ... و قال: قال رسول الله (ص): کلّ مولود یولد علی الفطرة. یعنی المعرفة بأنّ الله عزّ و جلّ خالقه. کذلک قوله: «و لئن سألتهم من خلق السماوات و الأرض لیقولنّ الله. 🔹 از زراره از امام باقر (علیه السلام) روایت شده است که گفت از ایشان درباره آیه «در حالی که برای خدا بر آیین اسلام استوارند و او را شریکی نمی‌گیرند (سوره حج، آیه ۳۱)» پرسیدم. فرمود: «اسلام از همان سرشتی است که خداوند مردم را با آن پدید آورد. در آفرینش خداوند هیچ دگرگونی نیست.» فرمود: «مردم را با شناخت خود پدید آورد ...» و فرمود: پیامبر خدا (ص) فرمود: «هر نوزادی با سرشت خدایی زاییده می‌شود، یعنی، با معرفت به اینکه خدای عز و جل آفریننده اوست. و همین گونه است آیه: «و اگر از آنها بپرسی که آسمان‌ها و زمین را که آفریده؟ خواهند گفت: خداوند.» ----------- 🔸 زراره می‌گويد: از امام باقر (عليه‌السلام) درباره آيه ميثاق سؤال كردم و فرمود: « اخرج من ظهر آدم ذريته الي يوم القيامة فخرجوا كالذّر، فعرّفهم و أراهم نفسه، ولولا ذلك، لم يعرف أحد ربّه. » 🔹 خدا فرزندان آدم تا روز قيامت را، از پشت بيرون آورد؛ آن‌ها به صورت ذرّات كوچكی خارج شدند، و سپس خود را به آنان نماياند و شناساند؛ و اگر اين واقعه رخ نمی‌دارد، كسی پروردگارش را نمی‌شناخت. .: ایتا | سروش | روبیکا | بله :. 🌐 SamteKhoda3.ir