اگر خواب بد دیدیم چه کنیم؟ به ما فرمودند: اگر خواب بد دیدید، در موقع خواب دیدن پهلو به پهلو شویم که از این حالت جا به جایی حالت انسان تغییر پیدا کند. اگر انسان از خواب بیدار شد، گفتند: انسان بلند شود وضو بگیرد و استغفار کند، سه بار اعوذ بالله بگوید و صدقه بدهد. صدقه دادن انسان را از خیلی از بدیها دور میکند. فال بد هم نزنند، اگر خواب بد دید، زود تعبیر بد نکند. برای کسی که نقل میشود وظیفه دارد تعبیر به خوب کند. برای خودش شخص هم حق ندارد. فال بد زدن ممکن است در تحقق آن تأثیر داشته باشد. وقتی این فرد خوابش را برای حضرت یوسف نقل کرد که نان بالای سر من هست و پرندهها میخورند، حضرت با فاصله خواب او را تعبیر کردند. حضرت بیان کرد: سه روز دیگر اعدام میشوی و اینقدر میمانی که پرندگان تو را خواهند خورد. اما به ما فرمودند: به غیر از آنجا که امر الهی در کار است، برای بیان معجزه یک نبی هست و برای صدق نبوت او هست، کسی حق ندارد فال بد بزند. حداکثر این است که خود انسان اگر احساس کرد این خواب ممکن است خوب نباشد، صدقه بدهد، استعاذه بکند، جا به جا شود و وضو بگیرد و نماز بخواند. خواب بد را برای کسی نقل نکند. دارد وقتی که برای انسان چنین حالتی ایجاد شد، حتی آب دهان را از سمت چپ تخلیه کند. تأثیر این را نمیدانیم اما سه روایت در این مسأله دارد. بلند شود وضو بگیرد و بعد نماز بخواند، صدقه بدهد. اینها روح انسان را از آن حالت دور میکند.
ابوذر نقل میکند، یک روز یاران پیامبر با اندوه فراوان خدمت حضرت رسیدند و عرض کردند: ای رسول خدا! بر شما از آسمان وحی میشود و ما را از امور آگاه میسازی اما اگر خدای نا کرده أجل شما فرا رسد، چه کسی به ما آگاهی دهد؟ پیامبر (ص) فرمودند: وحی قطع میشود اما مبشرات قطع نمیشود. عرض کردند: مبشرات چیست؟ فرمودند: خوابهای خوبی که مرد صالح و صادق میبیند یا برای او میبینند! در روایت هست «رؤيا المؤمن جزء من ستة وأربعين جزءاً من النبوة» رؤیای مؤمن یک جز از چهل جز نبوت است یا از هفتاد جزء است که به مناسبت مراتب مؤمن این ممکن است همانطور که مراتب انبیاء مختلف است، این هم مختلف ذکر شده است. امیرالمؤمنین فرمود: از رسول خدا سؤال کردم: «عن الرجل ینام فیری الرؤیا» میخوابد خواب میبیند، گاهی خواب او حق است و صادق است و گاهی هم انجام نمیشود. حضرت فرمودند: هرکسی که میخوابد الا اینکه روحش به سمت خدای سبحان معراج میکند و آن چیزی که میبیند حتماً حق است. وقتی خدای سبحان امر میکند که روح این به جسدش برگردد، در مسیری که از باطن عالم میخواهد به ظاهر بیاید، به آسمان دنیا میآید. به جسد میرسد، به تعلقات جسدی میرسد، روح بین اینجا که قرار میگیرد، آن چیزهایی که اینجا میبیند اضغاث احلام و خوابهای پریشان میشود. آنجا که دیده بود حق بود. یعنی ما همیشه در خواب به محضر ربوبی بار پیدا میکنیم و یک حقایقی را میبینیم اما وقتی داریم برمیگردیم از باطن به ظاهر، آن ناخالصیها و تعلقات بدن، پریشانیها را ایجاد میکند.