گاهی انسان خواب میبیند و فردا تعبیر میشود. هرچقد افق خوابی که میبیند طولانیتر باشد، نشان میدهد این وجود وسیعتر دیده است. کسانی که خوابهایشان زود تعبیر میشود، خواب نشان میدهد افق سادهتری را دیده است. کسی میتواند هم افق دور را ببیند و هم نزدیک را. بعضی از خوابها ممکن است بیش از این تعبیرش طول بکشد. پس وصل شدن به عالم مثال متصل، فقط همان تصویرهایی است که خودم داشتم، به عالم مثال منفصل، عالم را دیده و چون مثال منفصل زمان ندارد، وقتی انسان به او میرسد، هرچقدر این وجود وسیعتر باشد میتواند ظرف زمان بیشتری را بیابد. لذا چه گذشتهای را که ندیده میبیند و چه آیندهای را که نیامده میبیند، لذا اینکه بعضی مادیون میگویند: خواب فقط مربوط به فعل و انفعالات درونی است، یکی از دلایل اشکالش این است که خوابهایی که نسبت به آینده محقق میشود، اینکه در گذشته این نبوده از کجا اخبار میکند.این بحث ادامه دارد. تا حدی مبانی خواب و رؤیا را بیان کردیم. در روایت دارد خواب جزئی از اجزای نبوت است. یک هفتادم از اجزای نبوت خواب صادق است. همچنان که نبوت قابل ادراک نبود، رؤیاها یکی از اجزای آن است. شریعتی: دعا بفرمایید و آمین بگوییم. حاج آقای عابدینی: نگوییم در این عالمی که اینقدر مشکلات است چرا به خواب و خواب دیدن میپردازیم؟ خواب یکی از دانشگاههای بزرگی است که بسیاری از راهحلهای عظیم را میشود با همین حل کرد، اگ مراقبات روز ما زیاد باشد و باور به این عظمت داشته باشیم. انشاءالله خدای سبحان بیداری و خواب ما را مورد رضای خودش قرار بدهد. بعضی تا آخر عمر «الناس نيام فإذا ماتوا انتبهوا» (بحارالانوار، ج50) در همینجا بیدار شویم و بتوانیم از این بیداری بهرهمند باشیم. شریعتی: فردا آخرین یکشنبه ماه ذی القعده است. کسانی که تا به حال نتوانستند این نماز را بخوانند، این فرصت را دریابند و ما را هم دعا کنند. «والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمدٍ و آله الطاهرین»