♦️نقد و بررسی دیدگاه فلاسفه غرب در اخلاق نوین جنسی(4) 🔻ما فعلًا وارد اين بحث نمى‏شويم كه آيا احساساتى از قبيل حيا و غيره- كه امروز «اخلاق جنسى» ناميده مى‏شوند- ريشه فطرى و طبيعى دارد يا ندارد؟ زيرا اين بحث دامنه درازى دارد؛ همين قدر مى ‏گوييم اين توهم پيش نيايد كه واقعاً علوم به آنجا رسيده كه ريشه اين مسائل را به دست آورده است. آنچه در اين زمينه ‏ها گفته شده جز يك عده فرض ها و تخمين ها نيست و خود فرض كننده ‏ها به هيچ وجه وحدت نظر ندارند. مثلًا فرويد منشأ پيدايش احساس حيا را چيزى مى‏داند، راسل چيز ديگر، ويل دورانت چيز ديگر، كه ما براى پرهيز از اطاله از ذكر آنها خوددارى مى‏كنيم. علت اصلى تمايل اين افراد به غير طبيعى بودن اين احساسات، عدم موفقيت براى توجيه صحيح اين احساسات است. 🔻ما فرض مى ‏كنيم اين احساسات هيچ گونه [توجيه‏] طبيعى ندارد و مى ‏خواهيم مانند هر امر قراردادى ديگر بر مبناى مصالح فرد و اجتماع و سعادت بشريت براى اينها تصميم بگيريم، ببينيم منطق و تعقل به ما چه مى ‏گويد؟ آيا منطق و تعقل ايجاب مى‏كند براى بازيافتن كامل سلامت روان و براى رسيدن اجتماع به حد اكثر مسرت و سعادت تمام قيود و حدود و ممنوعيت هاى اجتماعى را بشكنيم؟ يا خير، مقتضاى منطق و تعقل اين است كه با سنن و خرافاتى مبتنى بر پليدى علاقه جنسى مبارزه كنيم و در عين حال موجبات طغيان و عصيان و ناراحتى غريزه را به نام «آزادى» و «پرورش آزادانه» فراهم نكنيم. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اخلاق جنسى)، ج‏19، ص: 637- 636- —————————‏ ‏‏🇮🇷 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷