⭕️ آخرین دستاورد تمدن غرب در سبک زندگی و اخلاق جنسی برای جوامع بشری! ♦️نقد و بررسی دیدگاه فلاسفه غرب در اخلاق نوین جنسی(۹) 🔸برتراند راسل(فیلسوف مشهور انگلیسی) مى‏گويد: «جلوگيرى وسايل (وسايل ضد آبستنى) توليد نسل را ارادى كرده و آن را از صورت يك نتيجه اجتناب ناپذير روابط بيولوژيك (توليد قهرى فرزند در اثر آميزش) بيرون آورده است. به دلايل متعدد اقتصادى كه در فصول پيش شرح داديم محتملًا پدر براى تربيت و اعاشه اطفال، كمتر اهميت خواهد داشت. بنابراين دليلى نيست كه مادرى براى پدرىِ اطفال خود همان مردى را انتخاب كند كه خاطرش را براى عاشقى و رفاقت مى‏خواهد. مادرِ آينده ممكن است شانه از زير اين تعهد خالى كند بدون آنكه لطمه‏اى به سعادت او وارد شود. براى مردان انتخاب مادرِ اطفال خود از اين هم آسان‏تر و ساده‏تر خواهد بود. كسانى كه مانند من معتقدند كه روابط جنسى فقط هنگامى مسأله اجتماعى (و قابل تحديد) محسوب مى‏شود كه طفلى به وجود آيد، بايد مثل من اين دو نتيجه را بگيرند: اولًا عشق بدون بچه آزاد است، و ثانياً ايجاد اطفال بايد تحت مقرراتى شديدتر از آنچه امروز هست قرار گيرد.» 🔻راسل بعداً به حل يك مشكل اجتماعى ديگر نيز مى‏پردازد و آن مشكل بهبود نژاد بشر است؛ مى‏گويد: «وقتى روابط جنسى بر اين اساس قرار گرفت، اجتماع مى‏تواند فقط به زنان و مردان معينى كه از لحاظ شخصى و ارثى واجد شرايطى باشند اجازه توليد نسل بدهد. آن زنى كه پروانه توليد نسل دارد، از مردانى كه از لحاظ ارثى ارجح شناخته شوند براى تخم گيرى و توليد نسل استفاده مى‏كند، در حالى كه مردان ديگرى كه عشّاق خوبى خواهند بود از حق پدرى محروم خواهند بود.» 🔻راسل كم كم به گفته‏ها و پيشنهادهاى خود جنبه اخلاقى نيز مى‏دهد و به اندرز و موعظه مى‏پردازد. چون معتقد است يكى از ريشه‏هاى اخلاق جنسى كهن حسادت است مردان و زنان را به ترك حسادت توصيه مى‏كند، مى‏گويد: «در طريقى كه من پيشنهاد مى‏كنم، راست است كه زوجين را از وفادارى نسبت به يكديگر مبرّا مى‏دارم اما در عوض، تكليف دشوار منكوب كردن حسادت را به عهده‏شان مى‏گذارم. يك زندگى هشيارانه بدون تسلط بر نفس غير ممكن است. در اين صورت بهتر است يك احساس شديد و مزاحم را چون حسادت تحت انتظام درآوريم و نگذاريم مانع نموّ عمومى احساسات عاشقانه بشود. اشتباه اخلاق قديمى در آن نيست كه كفّ نفس را توجيه مى‏كند، بلكه در آن است كه در مورد استعمال آن اشتباه مى‏نمايد.». 🔻مقصود راسل اين است كه قدما از لحاظ اخلاقى به كفّ نفس توصيه مى‏كردند، من نيز به كفّ نفس توصيه مى‏كنم، اما نظر قدما در كفّ نفس بر اين بود كه غريزه جنسى محدود گردد و نظر من به اين است كه جلوى حسادت کدر امر جنسى- كه نامش را «غيرت» گذاشته‏اند- گرفته شود. مردان آنگاه كه با عشقبازيهاى همسران خود مواجه مى‏شوند و احساس ناراحتى مى‏كنند بايد كفّ نفس و اغماض كنند، مزاحم آنها نشوند، بلكه از آن مردان بيگانه كه همسر محبوب آنها را خوشحال و مسرور كرده‏اند شكرگزار باشند! 🔻هم او مى‏گويد: «ايجاد فرزندان بايد فقط در ازدواج صورت گيرد و روابط بيرون از ازدواج به وسايل مختلف خنثى گردد، و شوهران هم نسبت به عشّاق همان قدر غمض عين داشته باشند كه شرقيان نسبت به غلامان خنثى (مقصود غلامان اخته و خواجه‏سرايان است) داشتند. اشكال اساسى اين طريق، اطمينان اندكى است كه به وسايل ضد آبستنى از يك طرف و صميميت زنان از طرف ديگر (كه از عشّاق خود باردار نشوند و به ريش شوهر نبندند) مى‏توان داشت، اما اين اشكال با مرور زمان‏ كاهش خواهد يافت.».(رک به: زناشویی و اخلاق ۱۲۳-۱۲۲) 🔻رفرم و اصلاح! به همين جا خاتمه پيدا نمى‏كند؛ موضوعات ديگرى نظير : ستر عورت، ممنوعيت ازدواج با محارم، نشر صور قبيحه، استمناء، تمايل به همجنس، سقط جنين، آميزش در ايام عادت و امثال اينها نيز مورد بحث قرار مى‏گيرد. بعضى از اين موضوعات از قبيل لزوم ستر عورت و منع نشر صور به اصطلاح قبيحه صريحاً مورد انتقاد قرار گرفته و بعضى ديگر از قبيل استمناء از حوزه اخلاق خارج دانسته شده است و در قلمرو طب به شمار آمده است؛ احياناً از نظر طبى اگر غير مجاز شناخته مى‏شود، كسى كه به سلامت خود علاقه‏مند است آن را ترك مى‏كند؛ به هر حال نمى‏تواند ممنوعيت اخلاقى داشته باشد! ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اخلاق جنسى)، ج‏19، ص: 643- 641- با ویرایش - 🔸جهت آشنایی با نقد و بررسی اصول و مبانی اخلاق جنسی نوین که دستاورد فلاسفه غرب! برای بشریت است به آدرس زیر مراجعه شود.👇 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اخلاق جنسى)، ج‏19، ص: 643- 641 شهيد مطهری —————————‏ ‏‏🇮🇷 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷